Nova24tv.si: Kdo se boji zasebnega šolstva ali zakaj Cerar potrebuje razlago za petletnike

”Poenostavljeno rečeno: če je za pouk matematike moje hčerke iz javnih sredstev namenjenih 100 evrov za javno šolo, mora biti za pouk matematike moje hčerke namenjenih 100 evrov tudi na zasebni šoli – in ne 85 evrov kot do sedaj. To pravi ustavna določba,” je pojasnil pravnik Miha Skubic in Miru Cerarju oziroma njegovi vladi, ki pravi, da mora o tej tematiki še premisliti, zaprl usta.

Spomnimo – Ustavno sodišče RS je določilo, da morajo biti osnovnošolski programi 100-odstotno financirani tudi na zasebnih osnovnih šolah. Vlada tega do roka ni uredila, v javnosti pa se pojavljajo debate, večinoma namenjene diskreditiranju zasebnega šolstva. V ta namen so avtorji izdali zbornik Zasebno šolstvo za skupno dobro in pojasnili ključne dileme zasebnega šolstva.

”V zasebne osnovne šole hodi zgolj 0,7 odstotka otrok. Mišljenje, da bi popolno financiranje zasebnih programov povzoročilo naval na zasebne šole, nima smisla,” je uvodoma dejal Roman Globokar, direktor Škofijske klasične gimnazije. Kot je pojasnil, direktiva ne bi izenačila financiranja zasebnih in javnih zavodov, pač pa bi omogočila le enako financiranje programov. S tem bi se ohranila svobodna izbira ljudi in realna dostopnost šolstva v vseh oblikah.

”Prav omejevanje je tisto, ki vodi v elitizem. Ne gre nam za to, da bi prevzeli javno šolstvo ali pa da bi se k nam vpisovali le najpremožnejši. Želimo, da bi bilo tudi zasebno šolstvo dostopno vsem,” je dodal Globokar. Nasprotno z javnim prepričanjem pri zasebnih šolah namreč ne gre za pridobivanje dobička. To je v Sloveniji prepovedano z zakonom in obstaja veliko mehanizmov, ki to preprečuje. Ustavna odločba torej omogoča le enake možnosti vsem otrokom.

Razlika med zasebnimi in javnimi šolami je le, da imajo zasebne nekoliko drugačen program, dodatne vsebine in – se morajo za vpis učencev boriti, kar pomeni, da ponujajo bolj kvalitetne storitve. Nekatere izmed njih pa sledijo drugačnim filozofijam učenja, kot na primer Montessori osnovna šola, ki jo je predstavila Melita Kordeš Demšar. ”Vemo, da obstaja veliko različnih otrok in za vse otroke ni primeren isti tip šolstva. In temu sledimo mi,” je pojasnila.

“… Zasebno šolstvo izboljšuje tudi državno šolstvo. V regijah, kjer so bile uspešne zasebne šole, so bile uspešnejše tudi državne šole. Konkurenca je torej dobra,” pojasnjuje Weilguny. Zakaj torej v Sloveniji vlada negativna nastrojenost do zasebnega šolstva, ni jasno, a udeleženci predstavitve zbornika sklepajo, da določeni centri moči ponavljajo določene stvari, s čimer oblikujejo javno mnenje.

Zapisala Maruša Gorišek. Več lahko preberete na nova24tv.si.

_______________
Časnik je še vedno brezplačen, ni pa zastonj in ne poceni. Če hočete in zmorete, lahko njegov obstoj podprete z donacijo.