Po zakonih narave vsak žanje, kar seje

Pritoževanje, jamranje – pomilovanje, godrnjanje, ugovarjanje: kdo občasno ne pade v skušnjavo teh demonov? Mogoče se počutimo bolje, ko si olajšamo dušo in svoje težave in krivdo valimo na druge, če pa to počnemo redno, ne zapuščamo samo slabega vtisa, ampak pritegnemo tudi zlo.

Kritiziranje = drogiranje

Začnimo z zavedanjem, kaj v resnici je kritika in kakšen učinek ima na naše življenje. Najpomembnejše, kar morate vedeti o njej, je, da je kritiziranje mamilo, jadikovanje, jamranje, pritoževanje in ugovarjanje pa so različne vrste drog. Kratkoročno nam dajejo dober občutek, dolgoročno pa nam zelo škodijo. Še posebej če se z njimi kot z mamili predoziramo.
Ko rečemo kritiziranje, mislimo na očitke in obsodbe,  žaljive in nesmiselne komentarje, omalovaževanje … Po drugi strani pa kritiziranje ni vse, kar v sebi nosi kritiko. Če kdo od nas pričakuje, da bomo izrazili svoje mnenje, je to lahko koristna in učinkovita, konstruktivna kritika, če je smiselna in izražena na lep način. Kritika v negativnem smislu je le takrat, ko zasmehujemo ter poskušamo drugega človeka ponižati, omalovaževati in prizadeti.

Kritiziranje in jamranje izkazuje omejen pogled na svet. Vse na svetu ima dobre in slabe strani, saj svet deluje po naravnem zakonu polarnosti. Videti samo negativni pol v nekom ali nečem, ne pa tudi pozitivnega, pomeni imeti omejen pogled na svet. Poglejte na svet z vidika ljubezni do drugih!

»Vsako zlo je za nekaj dobrega.«
Ljudski rek

H kritiziranju so najbolj nagnjeni tisti, ki v življenju niso uspešni

Neprimerno je zlasti nekoga kritizirati za nekaj, česar sami ne bi mogli narediti bolje. H kritiziranju so najbolj nagnjeni tisti, ki so v življenju neuspešni in za svojo nesposobnost krivijo vse druge in vse drugo. Zato je kritiziranje kazalnik njihove lastne nesposobnosti. Ali menite, da z nenehnim kritiziranjem starša otroku lahko pomagata, da se bo poboljšal? Kritika ni vzgojna strategija, ker degradira otroke in jim ne ponuja nobenega protimodela vedenja. Enako je z vlado, šefi, prijatelji in vsemi drugimi – s tem ne bomo dosegli ničesar, razen da si bomo uničili ugled.

Bodite iskreni, ko seštevate in odštevate, ali vaša kritika kaj koristi, ali vam pomaga spremeniti sogovornika na bolje, doseči življenjske cilje, ali prispeva k vašemu uspehu in sreči?

»Kakor ti meni, tako ti sebi.«
Uta Lauterbach

Ugotovili so, da človekove misli in čustva vplivajo na strukturo molekul v telesu

Konstruktivno torej ni kritiziranje, ampak pomoč, poučevanje, usmerjanje, popravljanje in podobno. Kritiziranje se zdravi z odpuščanjem, sočutjem, prevzemanjem odgovornosti, hvaležnostjo …

Raziskave japonske znanstvene ekipe so dokazale, da človekove misli in čustva vplivajo na strukturo molekul v telesu. Fotografirali so molekule vode, na katere so vplivale pozitivne ali negativne misli. Ugotovili so, da ima tekočina, v katero so bile poslane dobre miselne vibracije, molekule pravilnih oblik, medtem ko je tekočina, prepojena z grdimi mislimi in besedami, sestavljena iz deformiranih molekul. Več kot 80 odstotkov našega telesa predstavlja tekočina, zato s kritiziranjem deformiramo tako tuje kot lastne telesne celice.

Kritiziranje v nas izzove številne negativne misli in čustva. Človek, ki kritizira, ne more jasno razmišljati niti sprejemati povsem razumnih odločitev. Kritika lahko postane življenjski slog, ki nosi s seboj številne druge negativnosti, kot so sovraštvo, jeza, tesnoba, nestrpnost, nesramnost, agresija, zavist, ljubosumje, sebičnost, skopost, krivica, nepoštenost, maščevanje, grožnja, neiskrenost, goljufanje, laganje … Ko nekoga kritiziramo, smo pogosto nestrpni, nesramni, krivični in nepošteni do te osebe. Vse te negativne lastnosti vplivajo na naša nadaljnja dejanja. Kritika uničuje intimne in prijateljske odnose ter omejuje našo sposobnost, da se čustveno zbližamo z drugimi.

Vzroke za pritoževanje in ugovarjanje vidijo zunaj sebe

Vsi, ki kritizirajo in se pritožujejo, vidijo zunanje dejavnike kot vzrok za svoje kritično vedenje.  Pravi vzrok pa je notranji konflikt, notranje nezadovoljstvo. Iskreno povedano, v nas je nekaj, kar nas vodi v kritiziranje in objokovanje: naš odnos do samega sebe.

  • Največji problem je, če se vidimo kot žrtev. Tisti, ki se v življenju vidijo kot žrtev, z lahkoto obtožujejo in za karkoli krivijo druge.
  • Eden od vzrokov za kritiko je naše osebno nezadovoljstvo in hkrati občutek superiornosti.
  • Vzrok za našo kritiko je pogosto naša lastna frustracija, ki ji sledijo strah, egoizem, zavist, ljubosumje, nestrpnost, diskriminacija, nehvaležnost, aroganca in pomanjkanje ljubezni ali preudarnosti.
  • Z nami pogosto manipulirajo, zato kasneje kritiziramo z napačnimi argumenti.
  • Največji vzrok je naše osebno neznanje, kako brez kritike doseči, kar želimo; je naše nepoznavanje konstruktivnih metod za doseganje ciljev.

Če o drugih nimamo nič lepega povedati, je najbolje molčati.

»Kdor je med vami brez greha, naj prvi vrže kamen.«
Janez 8,7

Človek, ki le kritizira, je odtujen, postane osamljen, lahko tudi agresiven

Cena, ki jo plačamo za kritično razmišljanje, je naša odtujenost, ki vodi v osamljenost in/ali agresijo. Prava sreča ne prihaja po drugih, temveč po naši sposobnosti, da se odpremo, ljubimo in smo popolnoma svobodni od vsega. Ko nam uspe doseči, da naša osebna sreča ni odvisna od zunanjega sveta, je zunanji svet ne bo mogel uničiti. Pravi vir lastne nesreče ni v zunanjem svetu, ampak v notranjem. Zato ni razloga, da bi kritizirali in pričakovali, da nam bodo drugi zagotovili karkoli, tudi našo srečo. Če se človek zadovolji z majhnimi stvarmi in najde srečo v nematerialnih stvareh, potem se ni treba pritoževati niti protestirati. Zunanji dejavniki lahko le sprožijo nekaj, kar je že tam (v nas), vnamejo ogenj, zato niso vir, ampak le sprožilec. Nekaj ​​v nas ni v redu, zato nas nekateri ljudje ali nekatere stvari provocirajo, ker je v nas nekaj, česar ne prenesemo.

Kako prenehati kritizirati, se pritoževati, ugovarjati …

Najbolje je vsako navado zamenjati z novo navado – slabo navado z dobro. Za prenehanje kritike, torej za ukrotitev tega demona, lahko uporabimo različna orodja, kot so: hvaležnost, odgovornost, razumevanje, strpnost, dostojanstvo, čast, odmaknjenost, ločenost, zmernost, samokontrola, samodisciplina, vzdržljivost, spodobnost, odpuščanje, usmiljenje, človečnost, sočutje in kot najbolj idealen protistrup ljubezen.

»Tvoj problem ni tvoja krivda, ampak tvoja odgovornost.«
Ameriška TV-reklama

Konkretne poteze

  • Prevzemite odgovornost – ugovarjanje in kritiziranje je v bistvu naša trditev, da nismo krivi, da je nekdo drug kriv namesto nas. Malo je ljudi, ki so res pripravljeni prevzeti odgovornost za svoje neugodne življenjske okoliščine.
  • Bodite bolj hvaležni – osredotočite se na vse, kar je hvaležnosti vredno, namesto na vse, kar je vredno kritiziranja in obžalovanja. Nehajte izgubljati čas s komentiranjem vsega tega in vseh tistih, ki niso vredni vaše pozornosti, ampak se začnite ukvarjati s tistimi, ki jih cenite in za katere ste hvaležni.
  • Nehajte igrati vlogo žrtve – biti žrtev je zelo praktično, saj tako odmislimo lastno krivdo in pridobimo dodatno pozornost in sočutje drugih, ko jih prepričamo, da nam je nekdo naredil krivico.
  • Svoje nezadovoljstvo spremenite v zadovoljstvo – pogosto je vzrok za naše kritiziranje drugih to, da smo nezadovoljni s svojim življenjem. Za to je najlaže kriviti druge, tudi če ti sploh niso krivi. Ko se zavemo, da za našo srečo in uspeh ni odgovoren nihče, razen nas samih, se lahko začnemo spreminjati na bolje.
  • Vprašajte se, ali nimate pametnejšega dela kot godrnjanje in pljuvanje po drugih. Namesto da bi iskali pomanjkljivosti tam, kjer jih ni, poskusite videti dobro stran tega, kar drugi delajo in poskušajo doseči.
  • Obkrožite se z ljudmi, ki niso nagnjeni h kritiziranju, jamranju, pritoževanju, ugovarjanju … Ljudje, ki pogosto obtožujejo, kritizirajo in ugovarjajo, vas bodo okužili in vas tako kot odvisnike od drog prisilili, da se jim pridružite.
  • Ne podpirajte drugih pri kritiziranju – spremenite temo takoj, ko opazite, da nekdo kritizira ali jamra. Še bolje, opozorite ga, da tak odnos ne prinaša nič dobrega, le slabo.
  • Zakopljite bojno sekiro – ni vam treba kaditi pipe miru s tistimi, ki bi jih najraje kritizirali, ampak zakopljite bojno sekiro: to je za vaše dobro. V praksi to pomeni, da se z njimi ni treba družiti ali pa se vsaj ne obremenjevati. Živi in ​​pusti druge živeti. To je stvar odločitve.
  • Ne delajte drugim tistega, kar ne želite, da bi oni storili vam. – Če nočeš, da bi te drugi kritizirali, tudi ti njih ne kritiziraj. Zagotovo dajete tudi drugim razlog, da se pritožujejo nad vami in vam ugovarjajo.
  • Recept proti jamranju: nekaj časa pretiravajte v samopomilovanju in jamranju, dokler vas nihče več ne bo jemal resno in ne postanete sami sebi smešni. Nato se smejte sami sebi in obrnite nov list.
  • Smejte se čim več in čim pogosteje – nemogoče se je smejati in pritoževati hkrati. Bolj ko se smejite, manj razloga in časa boste imeli za pritoževanje in kritiziranje.

Kaj storiti namesto kritiziranja

»Kdor je pripravljen pomagati, ima pravico do kritiziranja.«
Abraham Lincoln

Kaj početi, namesto da bi kritizirali:

  • pomagati, poučevati, usmerjati, popravljati; primeri: »Ne vem, ali imam prav, ampak mislim, da je mogoče narediti to in to bolje, če namesto … narediš tako in tako. Kaj praviš na to?«; »Če vas ne moti, bi vam svetoval …«;
  • konstruktivna pripomba ali komentar s poudarkom na rešitvi na podlagi lastnih primerov: »Ne bi želel, da me narobe razumete, ne gre za kritiko, vendar sem opazil, da se zadnje čase izogibate udeležbi na sestankih … Enako sem sam delal prej. In potem ko bi moralo biti …«;
  • duhovita pripomba, ki nikogar ne užali, anekdota ali zgodba, ki nosi nauk;
  • vprašanje – nekaj takega: »Ali lahko nekaj vprašam? Ne razumem, kako ste mislili to doseči … Ali sem narobe razumel ali tega …?«;
  • blagoslov – blagoslovi osebo, ki dela nekaj narobe. Ni vam treba tega delati na glas, dovolj je v mislih. »Blagoslovljen si, Bog naj razsvetli tvojo dušo, da …« To lahko storite tudi v obliki molitve, če vam bolj ustreza – »Bog, razsvetli ga/njo, daj …«;
  • s svojim zgledom spodbujajte spremembo – naredite nekaj boljše in vprašajte osebo, kaj meni, da je bolje, kako je to ona storila ali kako ste to storili vi. Bolje je to narediti z dejanji kot z besedami;
  • ponudite rešitev ali kaj boljšega – običajno tisti, ki kritizirajo in ugovarjajo drugim, mislijo, da bi lahko naredili bolje ali da so boljši. Če je to res, se med soočenjem namesto poudarjanja obsojanja postavite za rešitev – ponudite rešitev. Tako se oseba ne bo počutila prizadeta, zato bo bolj odprta za iskanje rešitve;
  • tišina včasih pove več kot besede.

Kako reagirati, ko nas kritizirajo

»Psi lajajo, karavane gredo naprej.«
Arabski pregovor

Kritiki se v osnovi lahko izognemo tako, da drugim ne damo razloga za kritiziranje. Če kljub temu pride do kritike, najprej ugotovite, ali je kritika dobronamerna ali ne.

Dobronamerne kritike nam sicer pogosto niso všeč, vendar jih boste prepoznali  po tem, da so poučne in na lep način izražene. Večinoma so to kritike dobrih prijateljev, staršev, predpostavljenih, strokovnjakov, učiteljev in vseh tistih, ki vedo več kot mi o tem, o čemer govorimo.

Zlonamerno kritiko boste prepoznali po tem, da je na vas usmerjena s pretiravanjem, zasmehovanjem, sarkazmom, poniževanjem, žalitvami, omalovaževanjem in podobnim.

Dobronamerno kritiko je pametno sprejeti

Primitivni ljudje se na vsako kritiko, tudi dobronamerno, odzovejo agresivno. Ne reagirajte tako kot oni, ampak ohranite svojo čast in dostojanstvo ter sprejmite dobronamerne pripombe, opozorila in podobno.

  • Razumite, da je to lekcija ali opozorilo, ne kritika, in da vam nekdo skuša pomagati, da postanete boljša in/ali učinkovitejša oseba.
  • Hvala – zakaj? Ker vam hvaležnost pomaga bolj kot karkoli drugega; bodite pošteni, ponižni in premislite o svojem kritiziranem vedenju.

Če menite, da ima oseba prav:

  • priznajte (sebi) napako,
  • pogoltnite ponos in se opravičite,
  • recite, da boste to popravili in/ali naredili bolje v prihodnosti.

Če vas je oseba kritizirala na neprimeren način, ji povejte, naj vam v prihodnosti pove drugače:

  • osebi na lep način razložite svoje vedenje in jo prepričajte o svoji korektnosti,
  • dovolite osebi, da vas pomiri s svojimi argumenti – sprejmite jih odkrito in premišljeno,
  • poskusite končati pogovor v dobrem razpoloženju.

Kako ravnati z zlonamerno kritiko, draženjem in besednimi zlorabami

Vedno se bo našel kdo, ki vas bo kritiziral, ne glede na to kaj počnete. Za nekatere je prav nekaj, za druge pa nekaj drugega. Zato ne bodite pozorni na kritike drugih ljudi, sledite svojemu srcu in temu, kar mislite, da bi naredil nekdo, ki je vaš vzornik. Bodite pošteni: ali sami kritizirate, se pritožujete, ugovarjate ali dražite druge? Po zakonih narave vsak žanje, kar seje.

»Naredi, kar čutiš v svojem srcu, da je prav – karkoli narediš, 
bo tako ali tako kritizirano.«
Eleanor Roosevelt
»Nič ni zunaj človeka, kar bi ga moglo omadeževati, če pride vanj, 
ampak ga omadežuje to, kar pride iz človeka.«
Marko 7,15

Vir: Prenova