Nezadovoljstvo z vsem
Biti nezadovoljen je zapoved današnjega časa. Svet reklam nas usmerja v nezadovoljstvo z vsem.
Ne smemo biti zadovoljni recimo z izgledom (in seveda vonjem – človek ne sme imeti vonja po človeku). Pojdite kraj v kakšno kozmetično trgovino in si oglejte dolge police odzivov na nezadovoljstvo z izgledom in vonjem. Spomnite se množičnosti tako imenovanih lepotnih operacij, ki sicer včasih vodijo v prave kirurške tragedije.
Drugo področje nezadovoljstva je počutje. Slabo se počutiti v času neznosnih pritiskov, nenehnih zvočnih in svetlobnih impulzov, množice čudne “kemije”, ki jo zaužijemo, pretiranega dela in stalnega hitenja, … ni težko. Na to imajo odgovor ‘dobrostni’ centri (wellness), kjer vas vabijo v razna razvajanja, v nekakšne romantične kopeli v dvoje – recimo v čokoladno kopel, pa tudi svet ‘tra-la-la’ super živil, ki naj bi čudežno prinesli dobro počutje in seveda zdravje.
Tretje področje nezadovoljstva je posedovanje dobrin ali obsedenost z mitom ‘imeti več je bolje’, kar pomeni, da je treba dobrine stalno kopičiti. Kar tako na hitro in brez razmisleka, bi takoj pritrdili, da kdor ‘umre v več igračami’ v življenju zmaga. Za vse te igrače je treba denar zaslužiti (čas), jih kupiti (čas), uporabljati (čas), popravljati in vzdrževati (čas in denar) in hraniti (imeti prostor = denar).
Te igrače so torej velik porabnik časa in denarja. Pogosto denarja za nakup igrač v resnici še nimamo, ga sploh še nismo zaslužili, zato se zadolžujemo. Pogosto kupujemo igrače – navidezno sicer zase in za svoje bližnje – v resnici pa za druge. Da naredimo vtis, da se počutimo sprejeti. Ali kot sem videl nekje zapisano: “Preveč ljudi zapravlja denar, ki ga nimajo, da kupujejo stvari, ki jih ne potrebujejo, da bi naredili vtis na ljudi, ki jih ne marajo.”
Čas zmanjšane razsodnosti
Da lahko zvabimo ljudi, ki si v napuhu predstavljamo kako racionalni smo, v brezglave nakupe, je treba za množično nekontrolirano stran-metanje denarja, ustvariti stanje zmanjšane razsodnosti (razsodnost = sposobnost v težkem položaju razumno, premišljeno ravnati – SSKJ). Recimo tako, da ustvarimo okoli krščanskega praznika učlovečenja Boga, rojstva Božjega otroka, veliko evforijo.
Na vsemogoče načine poskrbimo za zaslepljenost – recimo s pomočjo svetlobnih učinkov bleščave množice luči, s pomočjo avdio efektov – recimo nežna “božična” glasba v ozadju, s pomočjo vonjav (gremo na kuhančka), s pomočjo psihološkega trika nabijanja krivde (če si že ne vzamem časa zate, ti vsaj nekaj kupim).
Ljudem se razsodnost v resnici zmanjša in odprejo denarnice na široko, zalo na široko. Pravzaprav uporabijo kreditne kartice in “gredo v minus”. Nekateri tudi obiščejo banke, vzamejo kredit in nakupujejo. Meseca januarja pa boli glava.
Izkazovanje ljubezni drugače in kuvertni sistem
Težko se je upreti evforiji, da se pa. Recimo tako, da se evforiji čim manj izpostavljamo. Tako, da ne obiskujmo trgovskih centrov in središč “čarobno” osvetljenih mest, … pač pa raje obiščemo drug drugega. Tako, da ne hodimo na pijančevanja na kuhančke in masovne požrtije, pač pa si praznično vzdušje pričaramo doma v krogu najbližjih in prijateljev.
Ste recimo kdaj pomislili, da nimamo vsi ljudje enakega “jezika ljubezni”? Po Garyju Chapmanu jih je namreč pet – priznanje, posvečen čas, dotik, darila, usluge. Svojim najdražjim lahko pokažete kako radi jih imate tudi s kakim drugim jezikom ljubezni in ne le z nakupovanjem daril.
Sami sebi lahko glede na svoje finančne zmožnosti zdravorazumsko uvedete ‘točko dovolj’. Tako, da preprosto določite vsoto denarja, ki ste jo letos pripravljeni nameniti za vsa darila in ga dajte v kuverto. Če ste poročeni se odločita skupaj! Na kuverto napišite ‘za darila’ in iz nje – samo iz nje! – jemljite denar za nakupe daril.
Pozabite na kartice. Kartice so na videz praktične, a so dober psihološki trik. Pri uporabi kartic se ne vidi kako zgineva denar, ko pa iz kuverte potegnete bankovec na svetlo in ga daste blagajničarki v roke, pa se mnogo bolje zavedate, da ste zapravljate denar. Zlahka se tudi opazi kako kupček kopni. Ko zmanjka, prenehajte z nakupi.
Preveč preprosto? Je preprosto, a težko za izvajanje, ker nimamo discipline. Poskusite in poročajte, če deluje.
Foto: Aleš Čerin in Heidi Sandstrom., Unsplash