Iz dneva v dan lahko opazujemo, primerjamo, vidimo spremembe, a meritve pokažejo še več! Zbirka podatkov testiranj iz športno vzgojnega kartona – ŠVK (SLOfit) jasno prikazuje upadanje fizičnih sposobnosti (predvsem vzdržljivosti) pri šolajoči se populaciji. Kam nas to pelje?
Očitno računalniki delajo svoje! Smo v dobi, ko brez njih skorajda ne gre.
Ko sem nekoč vstopil v vrtec, me je zmotilo, da sem videl otroke igrati računalniško igrico. Je to res potrebno? Najlažje je otroke zaposliti tako, da se jih posadi pred računalnik in imamo z njimi mir. Ali je računalnik varuška? Seveda je računalnik tudi dobrodošel, a kot pri vsem je potrebno imeti tudi tu pravo mero. Na to, kaj je prava mera, smo očitno pozabili! Tako na kartonu ni vpada pri rezultatih iz tapinga z roko, saj imajo šolarji te izzive stalno v računalniških igrah in so tako prsti in roke spretne.
ŠVK nas opozarja, da je pri otrocih problem fizična vzdržljivost! Nečakinja, ki se na tekaških tekmah enakovredno bori s sovrstnicami, ki za razliko od nje že več let trenirajo atletiko v klubih, ob delavnikih prehodi iz šole domov kak kilometer in potem doma prevzame kakšno družinsko opravilo, zaradi česar postane enakovredna mestnim otrokom. Povprečnega osnovnošolca namreč dostavljamo od vrat do vrat od ene aktivnosti do druge. Seveda brez izjeme, da ne bi sosedov preveč vznemirilo, kako obremenujemo svoje otroke v neprimernem vremenu.
Kot profesor športne vzgoje se vedno znova sprašujem, kako predvsem mlade navdušiti, da bodo bolj aktivni. Mnogi trdijo, da se težko navdušijo, saj je odgovor mnogih: “Nimam časa”. Vsi imamo enako časa, vprašanje je le, kako ga izrabimo.
V kolikor bi toliko telovadili, kolikor smo pred računalnikom, bi bili rezultati testiranj ŠVK povsem drugačni. Pa saj ni potrebno veliko, pomembno je, da začnemo, da postopoma povečujemo obseg in da na koncu postanemo redni. Tako nas aktivnost prevzame, da si želimo nadaljevati in na koncu celo uživamo.
Kako pa naj najdem šport zase?
Obstaja mnogo športov in tako zagotovo lahko najdemo zase primernega. Zame je to plezanje, za nekoga drugega bo to nogomet, atletika … zato se mi zdi pri športni vzgoji bistveno, da se učencem in dijakom ponudi širok izbor športov, da se seznanijo z njimi in izberejo zase primernega. Ste vi že našli svoj šport?
Zakaj bi nekdo sploh bil fizično aktiven in kako se motivirati, da bomo športno aktivni? Ključnega pomena je osmišljanje stvari! Saj zagotovo pridejo tudi dnevi, ko nimamo prave volje in energije. V dneh, ko je težko in bi najraje vse pustili, je pomembno, da se zavemo za kakšen cilj se trudimo in tako lažje vztrajamo na začrtani poti. Nekateri si bomo za cilj poletja zadali osvojiti našo najvišjo goro. Seveda je pri tem pomembna postopnost, da si kondicijo pridobimo že prej s posameznimi nižjimi vzponi. Drugemu bo cilj, da bo ostal dovolj gibljiv, nekomu da bo dovolj močan, da bo lahko prinesel nakupljene stvari iz trgovine. Spet tretji želi biti dovolj poskočen, da bo preskočil potok, enako vitek, da bo lahko oblekel iste hlače kot v preteklem letu.
Mogoče boste našli svoj smisel za ukvarjanje s športom v tukaj naštetem: zaradi fizičnega in mentalnega zdravja, lepih doživetij, užitka, ohranjanje lepega izgleda brez odvečnih kilogramov.
Rezultati iz zbirke ŠVKja kažejo, da kljub splošnemu upadu sposobnosti otrok, raste delež (sploh pri dekletih) športno talentiranih otrok. Dobro za njih, le-ti se vključujejo v tekmovalne športe. Kaj pa vsi ostali? Mislim si, da je del krivde za veliko selekcijo prav tekmovalni sistem, ki marsikateremu otroku zablokira odnos do športa. V času olimpijskih iger smo, ko radi pogledamo dogajanja v Londonu. Čestitke našim talentom, predvsem Urški Žolnir za zlato medaljo. Da bi jih bilo še več, obenem pa tudi, da bi to navduševalo čim več ljudi za šport!
Testiranju za ŠVK marsikje rečejo: brez veze. Morda zato, ker trka na vest? Ker rezultati preveč povedo? Kot da ne bi vedeli, da so boljše fizične sposobnosti in kondicija povezane tudi z bolj učinkovitim učenjem, kot nam pove edukacijska kineziologija.
In kako sposoben sem sam trenutno?
Po raziskavah testiranj ŠVK so sposobnosti otrok septembra ob začetku šolanja najslabše. Kako smo aktivni med počitnicami? Ležanje na plaži je prijetno kakšen dan, potem pa le zaplavajmo in se sprehodimo, kolesarimo, da bomo vzdrževali oz. pridobivali kondicijo in bili tako zadovoljni sami s sabo.
Kot drugje v življenju je tudi v športnem udejstvovanju zgled staršev zelo pomemben. Starši so otroku prvi vzorniki in posredujejo mu lahko tudi pozitivne gibalne navade.
O vsem tem pa se pogovarjajmo s svojimi otroki! Upoštevajmo tudi njihove želje in predloge pri družinskih aktivnostih. Potrebno jih je vzpodbuditi, pa tudi pohvaliti za doseženo, čeprav so to majhni koraki.
Ko otroci postanejo mladina, si za svojega vzornika radi izberejo tudi športnika. Sam sem zelo občudoval košarkarja Michaela Jordana, med slovenskimi športniki pa starosto Leona Štuklja in Draga Ulago in rad sem vzel v roke njune knjige. Najboljši športniki pa upam, da se zavedajo, da so mladim zgled. Nekateri se očitno ne, saj so zaradi neprimernih izjav na twiterju, morali nekateri predčasno zapustiti OI.
Otroci z dobrimi rezultati ŠVK so osnova uspešni delovni populaciji
Zanimivo je, da se šole za odobritev sredstev s strani Ministrstva za testiranja za ŠVK, morajo vsako leto na novo pogajati. Aktivni otroci pomenijo aktivne delovne ljudi, pa to država vedno znova tehta, ali je denar namenjen testiranjem vržen stran. Nasprotno je dobra naložba, saj je že tako vpad vseh aktivnosti s puberteto večji. In če so otroci okuženi s športom v otroštvu, v njih ostane vsaj delček tega in se potem vrnejo, v kolikor niso, je pa težje.
Bodimo veseli s tistim, kar nam pri rekreiranju uspe. Podoživimo in nagradimo se po uspehu, saj to potrebujemo. In naj bodo dejavnosti uravnotežene (šport, branje, izleti, poležavanja, duhovnost… ). Nikjer ni dobro pretiravati. Najbolje je iskati zlato sredino.
Več o testiranjih in o ŠVK tudi v Odmevih z gostom prof. Jankom Strelom (od 29. minute dalje).
Foto: Strel, J., idr. (2011). Športno vzgojni karton (diagnostika in ovrednotenje …). Ljubljana: Fakulteta za šport.