PREJELI SMO. “Ulica” se ni zgodila pred dvema, tremi leti, ko je Pahorjeva vlada klestila socialne prejemke najrevnejših državljanov, pa študentov, dijakov, mladih družin, ampak šele sedaj, ko je Janševa vlada zarezala po pravicah “nadpovprečnih”.
Kriza je ob koncu leta 2008 prestopila tudi meje Slovenije. Izredno slabo vodena Pahorjeva vlada se na njo ni odzvala primerno. To je priznal sam Pahor. Ampak šele potem, ko ni bil več predsednik vlade in ko njegova prostodušna izjava ni več škodila ne njemu in ne njegovi stranki SD, ki jo je vodil. Ko je bil čas za ukrepanje in ko je imel moč in odgovornost, ni našel moči za ukrepanje. Njegovi iz SD prav tako. Eno samo nastopaštvo in pravičniška drža. Ampak samo drža in besednjak, dejanja so šla v popolnoma drugačno smer.
Med drugim je njegova vlada spisala Zakon o uveljavljanju pravic iz javnih sredstev, s katerim je piarovsko napovedala, da bo na bolj pravičen način uredila pravice za pridobivanje sredstev za socialne transferje iz državnega proračuna in tudi bolj pravično porazdelila bremena krize. Tako je zapisala njegova vlada in to so ponavljali njegovi poslanci. Pa je bilo res tako?
Po tem zakonu ni bilo več možno istočasno prejemati državne štipendije in otroških dodatkov, bistveno so spremenili pogoje za subvencioniranje prehrane dijakov in študentov, zelo grobo so posegli v prejemnike varstvenih dodatkov in socialnih pomoči in v še marsikaj drugega. Imamo primere, ko so posameznim ostarelim osebam odvzeli tudi do 2/3 (67%) pomoči. Mestoma tudi več. Nekaterim so pustili manj kot 200 evrov mesečne pomoči, pa so celo življenje aktivno delali kot kmetje na slovenski zemlji. Nikoli niso živeli razkošno, niti jim ni bilo vedno omogočeno plačevanje sicer skromnih prispevkov za zdravstveno in/ali pokojninsko zavarovanje. Pa tudi sicer so bili oškodovani, ker se je njihovim otrokom pri izračunih za otroške dodatke ali štipendije upošteval poseben faktor, neke vrste “gruntarski” pribitek. Že prej jim je ista socialna (socialistična) Pahorjeva vlada vzela ca. 200 evrov državne (kmečke) pokojnine. Trpežno ljudstvo ni reagiralo, čeprav so državljanom z najtežjim socialnim položajem bistveno poslabšali položaj. Marsikateremu dijaku ali študentu so zelo otežili šolanje, saj so jim še bistveno omejili subvencioniranje prehrane in prevozov. Mlade družine pa niso več imele brezplačnega vrtca za drugega otroka.
Torej je Pahorjeva vlada zarezala izključno v tisti sloj naše družbe, ki so ga bremena krize najbolj prizadela.
Sindikati, dijaška in študentska organizacija, civilno družbene asociacije tega velikega prikrajšanja sploh niso “opazile”. Tudi SVIZ ne. Branimir Štrukelj zaradi tega ni organiziral nobenega uličnega protesta, kjer bi hripav napadal Pahorjevo vlado, sestavljeno iz SD, Zares in LDS. To tedaj ni bilo zaželeno. Ljudje tega niso smeli niti opaziti, saj revščina tedaj ni smela biti problem.
V istem obdobju pa Pahorjeva vlada ni posegla v pravice tistih, ki so ob sorazmerno solidnih ali celo nadpovprečnih prihodkih (iz dela ali pokojnin) k svojim 1.000 ali več evrom dobivali še 100, 200, 300 ali več evrov dodatkov iz javnih sredstev. Pahorjeva (socialistična) vlada je ob sprejemanju varčevalnih ukrepov na njih povsem pozabila. Zagotovo zavestno, saj se drugače to ne bi moglo zgoditi.
Sedanja (Janševa) vlada je omogočila, da so se bistveni pocenili prevozi dijakov in študentov. Sedaj stane mesečna vozovnica le 20 evrov, vključno z mestnim prevozom, medtem ko so prej dijaki in študentje plačevali 100, 150 ali še več evrov, odvisno od oddaljenosti. In dodatno še mestni prevoz. Tudi tega študentska in dijaška organizacija nista opazili, SVIZ tudi ne, kljub temu, da je šlo pomemben socialni ukrep.
Zakon o uravnoteženju javnih financ (t.i. ZUJF) pa je delno zmanjšal (finančne) pravice tistih, ki so bili do sedaj v glavnem spregledani in niso dovolj prevzeli bremen krize. Zato je vlada posegla tudi v ta del slovenske družbe, ki bo znižanja zagotovo lažje prenesel kot tisti s socialnega dna. Posegla je, ne zato, ker ji ti sloji ne bi bili všeč, ampak zaradi nuje in pravičnosti. Gre za funkcionarje vseh vrst in tudi za tiste, ki prejemajo za krizne čase nesorazmerno visoke dodatke k že tako nadpovprečnim pokojninam.
Seveda vemo, da pokojnina ni sociala. Je praviloma zaslužena pravica. Pa vendar. Ko država zablokira, ko “živo” delo ni več sposobno pokrivati pravic minulega dela in mora proračun vplačevati razliko v pokojninsko blagajno, je potrebno nekaj storiti. Kot že zapisano, Pahorjeva vlada se ni dotikala upravičenj tistih, ki imajo tisoč ali več evrov pravic iz minulega dela. Nemoteno je financirala del teh pravic, tudi za pokojnine, tako kot njene predhodnice, iz proračunskih prihodkov. In se ob tem še noro zadolževala.
Toda tudi po posegu v upokojenske pravice njihova situacija ni primerljiva s primeri izčrpanih kmečkih žena, ki jim je Pahorjeva vlada odvzela sredstva varstvenega dodatka in socialne pomoči in se morajo ostarele in onemogle prebijati iz meseca v mesec s 170 ali 180 evri.
Vendar pa se je ob posegih v te pravice, ki jih prinesel ZUJF, zgodila “ulica”. In njene krvave posledice, ki jih redki dežurni komentatorji obsojajo. Ni se zgodila “ulica” pred dvema, tremi leti, ko je Pahorjeva vlada klestila socialne prejemke najrevnejših državljanov, pa študentov, dijakov, mladih družin, ampak šele sedaj, ko je Janševa vlada zarezala po pravicah “nadpovprečnih”.
Šele sedaj so se kar naenkrat zgodili “anonimni”. Kljub temu, da se na mnogih transparentih vrstijo zapisi o pravni in pravični državi, o ukradeni državi, itd. ni mogoče prezreti primarnega cilja demonstracij – odhod ali odstop Janševe (straho)vlade. Saj je vseeno na kakšen način. Tisti trenutek, ko je Janševa vlada posegla v veliki meri privilegirane pravice, je bila deležna najhujših medijskih obtožb. Ta vlada ogroža svobodo, nima znanja, ni pravična, ni socialna, ne zagotavlja pravne države in pravne varnosti, posega v pridobljene pravice, ruši javni sektor…
Imajo pa protestniki v nečem zagotovo prav. Pravna država ne deluje. Ker ne deluje, tudi ni (dovolj) pravična. Marsikatera obtožba politike ne bi bila potrebna, če bi bil pravosodni sistem dovolj učinkovit. Če bi bili sprocesirani in končani številni primeri oškodovanj in velikih svinjarij, bi bila podoba naše družbe in stanje duha zagotovo drugačna. Vendar je čutiti, da se nekaterim samopašnežem ne more nič zgoditi, druge, nezaželene pa se lahko popolnoma povozi v nekaj tednih za brezvezne zadeve.
Toda tudi “anonimni” nimajo do vseh enakih meril. Niti do županov ne. Največjih asov z največ aferami se skoraj ne spomnijo in se jih previdno ogibajo. Le sem in tja se kdo spozabi. Zakaj izjeme, če mora biti država pravna in pravična?
Tisti, ki so sprožili “anonimne”, so najbrž iz ozadja sprožili tudi nekaj velikih političnih afer in sodnih procesov. Taki sta aferi “orožje” in “Patria”. Ki se kar nočeta končati in ki tečeta kar tja v en dan. In skoraj ob vsakih volitvah se pridoda še kakšen nov vidik izmišljotine ali nova izmišljena afera. Samo da se packa po ljudeh, ki jih “strici” ne marajo. Da se jim jemlje kredibilnost in se jim oporeka pravica do vodenja in spoštljivost do pravosodja. Take procese bi moralo pravosodje že zdavnaj pravnomočno končati. Tudi zato niso vsi pred sodišči v enakih položajih. Ene preganjajo na osnovi montiranih ovadb brez dejstev, druge pa spregledujejo, čeprav so ukradli podjetja, ogoljufali zaposlene…
Tisti, ki so animirali “anonimne”, so mojstri manipulacije. Oni so ukradli državo, ki jim sedaj polzi iz rok. Ne bodo odnehali, ker hočejo še naprej upravljati z ukradeno državo. Nikoli tudi niso počeli nič drugega. Zato se bodo zgodile mnoge nedolžne žrtve, praviloma vse na drugi strani. Na tisti, ki hoče drugače. To se ne bo zgodilo prvič. Tisti, ki to zahtevajo, imajo to v krvi. Saj niso nikoli operirali z dejstvi, ampak z namigi, podtikanji, lažmi. Mnogi jim, žal, nasedajo.
Jože Tanko, vodja poslanske skupine SDS
Foto: Pomurje.si