B. Štefanič, Družina: (Ne)razumevanje

Različni pogledi na knjigo o koreninah islama

»Islam vsebuje elemente nasilja v Koranu in v življenju Mohameda,« je v prispevku za spletni portal AsiaNews zapisal izvedenec za islam, jezuit p. Samir Khalil Samir /nekdanji prorektor Papeškega inštituta za vzhodne vede/. Zahodne družbe bi morale imeti dovolj poguma, da to tudi izrečejo. V nasprotnem primeru se pojavita le zmešnjava in razočaranje. K temu pripomorejo tudi politiki, ki domnevajo, da v islamu z nobeno besedo ne pozivajo k nasilju. Samir Khalil Samir kljub nakazanim težavam ne vidi nikakršne alternative za vključevanje muslimanov v zahodno družbo. Pomembno je, da islam razumemo takšnega, kakršen je v resnici.

Novica na spletni strani www.druzina.si
* * *

Čeprav je nasilje na široko zapisano na straneh islamske zgodovine, vključno z njegovimi temelji, to nikakor ne pomeni, da so naši muslimanski sosedi nasilni. Muslimani zaslužijo, da se z njimi ravna ljubeznivo in spoštljivo kakor z vsemi drugimi ljudmi.

Nabeel Qureshi v knjigi Razumeti islam in džihad
 * * *

Vsaj od znamenitega regensburškega predavanja, v katerem je papež Benedikt XVI. leta 2006 razmišljal o odnosu med vero, razumom in nasiljem, v ta razmislek pa kot povod pritegnil (zanj nesprejemljivo ostro) misel o širjenju islama z nasiljem, je to zelo občutljiva tema, o(b) kateri se soočajo različna mnenja. Spomnimo: papež je v Regensburgu uporabil navedek iz pogovora med bizantinskim cesarjem Emanuelom II. in nekim perzijskim učenjakom, v katerem je prvi drugemu navrgel: »Pokaži mi vendar, kaj je Mohamed prinesel novega, in našel boš le slabo in nečloveško, kakor to, naj vero, ki jo je pridigal, širijo z mečem.« Navedek, iztrgan iz konteksta akademskega predavanja, češ da se papež z njim docela strinja, je sprožil burne (tudi nasilne) odmeve, pozneje nekoliko »ohlajeno« ozračje pa je vendarle odprlo vrata novim korakom v argumentiranem dialogu med krščanstvom in islamom.

Občutljivost tematike, ki seveda nikakor ni vezana na versko gnano nasilje zgolj ene religije, temveč sleherno zlorabo vsake vere za njegovo izvajanje in upravičevanje, se odtlej ni zmanjšala, ni pa se zmanjšala niti potreba po javni razpravi o teh žgočih vprašanjih – zaradi naraščajočega obsega džihadističnega terorizma predvsem v konkretni povezavi z islamom. O tem se izrekajo številni strokovnjaki, denimo tudi v uvodnem navedku omenjeni nekdanji prorektor Papeškega inštituta za vzhodne vede, ki velja za enega najboljših katoliških poznavalcev islama in zagovornikov medverske­ga dialoga – ki pa naj temelji na primernem razumevanju pojmov.Razblinjanje strahu

V ta okvir smemo umestiti tudi izid knjige, iz katere je vzet drugi navedek: Razumeti islam in džihad (založba Družina), ki jo je napisal Nabeel Qureshi. Avtorja, ki je zrasel v ameriški muslimanski družini, študij lastne vere pa ga je prek ateizma pripeljal do evangelijskega krščanstva, smo v Družini že predstavili (št. 3), knjiga pa je bila širši javnosti predstavljena v sredo, 25. januarja, na tiskovni konferenci, pri kateri sta različna pogleda nanjo soočila prevajalec dr. Drago K. Ocvirk in tajnik Islamske skupnosti v Sloveniji Nevzet Porić.

Dr. Ocvirk Qureshijevo delo razume kot strokovno utemeljeno, po drugi strani pa razumljivo napisano knjigo, ki išče pot miru in sožitja, izhaja pa s stališča, da se na tej poti islam nujno sooča s premislekom o tem, kako nevtralizirati ekspanzio­nistični naboj, ki ga vsebujejo njegovi viri (Koran, hadis). Tradicionalni islam je skozi zgodovino to dosegal, a široka dostopnost do virov in razdrobljenost muslimanskega sveta je v sodobnosti pripeljala tudi do številnih individualnih razlag in posnemanj, ki se rojevajo mimo tradicionalnega islama in skušajo na hitro spremeniti svet v skladu s svojimi predstavami – če ne drugače, s terorističnim ustvarjanjem apokaliptičnih razmer. Nabel Qureshi to dogajanje analizira in ga predstavi v obliki odgovorov na osemnajst pogosto slišanih vprašanj, kot so npr.: Kaj je islam? Kaj je šeriat? Ali se je islam širil z mečem? Ali je islam »religija miru«? Kaj je džihad? Kaj je radikalni islam? Zakaj se muslimani radikalizirajo? Ali muslimani in kristjani častijo istega Boga?… Ker je očitno, da imajo ljudje zaradi vsega, kar se dogaja po svetu, strah pred islamom in muslimani, je ta strah po prepričanju dr. Ocvirka treba razbliniti – in to želi biti namen Qureshijeve knjige.

Več: Družina