Mitja Okorn: “Na Poljskem sem spoznal tudi dobre strani vere in katolištva”

V intervjuju v Financah režiser filmske uspešnice Pisma Sv. Nikolaju Mitja Okorn, razgalja slovensko kulturno politiko in potegne zanimive vzporednice med življenjem ustvarjalca v Sloveniji in na Poljskem.  K živahnosti intervjuja pomembno prispevajo provokativna vprašanja Novice Mihajloviča.

Koliko časa že živite na Poljskem in zakaj ravno ta država?

Tam živim že skoraj štiri leta. Poljska je izbrala mene, in ne jaz Poljske, sem pa neizmerno srečen, da sem dobil priložnost živeti in delati v tej državi. To je ena izmed redkih evropskih držav, ki nima krize. Verjetno zaradi dejstva, da nimajo evra. Nekaj pa pripomore tudi dejstvo, da so tam ljudje polni zagona in da so Poljaki drugi najbolj delaven narod na svetu. Ne, Slovenci nismo prvi, kot nam tu radi perejo možgane. Prvi so Korejci. Mi pa smo kot vedno tam nekje daleč zadaj. Na Poljskem se res veliko dela, veliko se vlaga………Predvsem pa, je tam demokracija.

Pri nas je uradno tudi demokracija, kako to mislite?

Pri njih so zelo hitro pospravili z »dedkom Mrazom«, pa so imeli veliko hujši komunizem kot mi. Verjetno jim je pri tem močno pomagala vera. Tako da čeprav sem ateist, sem na Poljskem spoznal tudi dobre strani vere in katolištva. Zaradi vere so v zgodovini lažje prebrodili hude težave, kot sta nacizem in komunizem. Verjeli so v nekaj večnega, kar pa komunizem in nacizem nista bila. Pa še cerkveni prazniki so tam nekaj zelo lepega, tam je to res sveto …

Saj pri nas so prazniki tudi lepi.

So, O. K., ampak pri nas ti prazniki niso čisto sveti. Smo še vedno dedek Mraz država, ne vemo povsem dobro, kaj bi radi, imeli bi kapitalizem, ampak se ne moremo ločiti od komunizma.

….

Kaj pa odgovornost za uspeh?

To je še ena zadeva, ki je v Sloveniji ni. Vsi od lastnika televizije navzdol, programski direktor, šef oddelka za filme in serije, producentka in jaz, nosimo svoj del odgovornosti za to, da bomo z vloženim denarjem in delom ustvarili dobiček. Če mi ne uspe, ne bom nikoli več dobil takega projekta, vsi drugi pa ostanejo brez službe.

V Sloveniji tega ni?

Ne, pri nas delijo davkoplačevalski denar in jim je vseeno za uspeh ali neuspeh filma. Na filmski sklad nastavijo lutko, ki nikoli nima moči, odloča se v ozadju. Ko se zgodijo težave, pa ti ljudje iz ozadja to lutko v ospredju zamenjajo. Zato so jih pa v zadnjem času toliko zamenjali. Edina kompetentna oseba na filmskem skladu je bila Jelka Stergel, ki pa so jo, potem ko ni hotela podpreti filma Piran Pirano producenta Francija Zajca, prav tako odstavili. Toliko časa so zamenjevali direktorja sklada in komisijo, dokler niso našli takih ljudi, ki so ta film podprli. Film je dobil denar in rezultat je kot vedno standardno slovenski: kritiki so ga raztrgali, v kinu pa je film videlo sramotno malo ljudi.

Več v Financah