Matematika je lahko zabavna

Normal
0

21

false
false
false

SL
X-NONE
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Navadna tabela”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:”Times New Roman”,”serif”;}

matematikaRaziskava TIMSS 2011 o dosežkih osnovnošolcev pri matematiki in znanosti je pokazala, da so bili pri znanju matematike naši četrtošolci na 21. mestu med 50 državami in osmošolci na 13. mestu med 42. državami. Ni tako slabo, bi lahko rekli. Pred nami so Koreja, Singapur, Tajvan, Japonska, Finska, Severna Irska, Anglija in še nekatere.

Ni tako slabo, če ne bi slovenski osmošolci med vsem učenci najmanj marali matematike. Le 6 % se jih rado uči matematiko in 63 % ne mara učenja matematike. Lahko samo ugibamo, kakšni bi bili rezultati, če bi naši otroci imeli radi matematiko.

Odkar sam pomnim in spomin ter izkušnje moje mame tudi govorijo to, je matematika strah in trepet nekaterih otrok in nepriljubljena med večino. Z odpravljanjem nekaterih, po mojem mnenju ključnih razlogov, bi se to lahko spremenilo:

1. Trdne matematične temelje je potrebno postaviti v zgodnjem otroštvu. Vsi otroci radi štejejo in večina staršev jih tega uči. Potem pa se že lahko ustavi. Veliko možnosti se ponuja za delo s 3-letniki in starejšimi. Geometrija, kombinatorika, verjetnost ponujajo ogromno konkretnih primerov, ki jih otrok lahko poskusi s konkretnimi materiali in dobi konkretne izkušnje. In ti otroci potrebujejo konkretne izkušnje s konkretnimi pripomočki. Na Konferenci o učnih težavah pri matematiki in slovenščini smo lahko videli precej inovativnosti učiteljev, ki izdelujejo in uporabljajo konkretne materiale, ki združujejo matematiko in šport. Jasno pa se je tudi pokazalo, da se že zelo hitro začnejo kazati učne težave. Prej jih odkrijemo, dlje lahko pridemo. S delom pri malih otrocih, pa se jim lahko v veliki meri izognemo. Matematika seveda sodi v vrtec.

2. Matematika je uporabna veda. Seveda je lahko tudi zelo teoretična. Pomembno pa je, da je tudi uporabna in nobene katastrofe ni, če pri nekaterih otrocih ostane predvsem na uporabnem nivoju.To navsezadnje večina od nas tudi potrebuje. Izračun števila ploščic, ki ga potrebujemo za prekritje kopalnice je koristno znanje za vsakogar. Včasih smo rekli temu uporabne naloge. Dobro se mi zdi, če se vsaj nekatere od teh nalog povežejo s konkretnim delom v smislu „izračunaj in naredi“.

3. Matematika je zabavna. Izdelati plašč piramide in ga potem sestaviti v piramido, ali pa s prelivanjem vode v stožec in valj enake višine in enake osnovne ploskve je lahko za otroke precej zabavajo in se lahko veliko naučijo.

4. Matematika uči za življenje. Reševanje problemov, predvidevanje, logično razmišljanje, algoritmi so vse stvari, ki se jih lahko naučimo preko matematike. Naučimo pa se jih lahko tudi preko logičnih in strateških iger, reševanja detektivskih ugank in še česa. Nič ni narobe, če uporabimo ta način, da dosežemo nekatere cilje pri tem predmetu.

5. Učitelji matematike so normalni ljudje, ki živijo normalno življenje. Lahko so zabavni, se soočajo z običajnimi in konkretnimi problemi in vse to lahko smiselno prinašajo v pouk matematike.

6. Matematiko lahko učimo tudi brez delovnih zvezkov. Ni prepovedano. Delovni zvezki so nastali zato, da olajšajo delo učiteljem, dajo zadovoljstvo staršem, ker se jim zdi, da imajo kontrolo nad otrokovim napredkom, da omogočajo napredovanje učiteljem, kar pa so vse to založniki dobro povezali v stroj za ustvarjanje dobička.

Ne trdim, da je lahko ali da mora biti učenje matematike čista radost in najbolj zabavna stvar. Vem pa, da je odkrivanje novega vedno zabavno in da se da vsako stvar predstaviti na najbolj dolgočasen ali pa izjemno zanimiv in zabaven način.