Skrivnost uspešnosti finskega šolstva.
Niso naravne lepote, svetovno znane savne ali družba Nokia, zaradi katerih delegacije iz okrog 50 držav vsako leto pridejo na Finsko. Te ljudi zanima finski sistem izobraževanja. Finci te delegacije imenujejo »izobraževalni romarji«. Njihov cilj je odkriti skrivnost finskega uspeha. Finski učenci se redno uvrščajo na vrh pri testih po sistemu Pisa, manj kot en odstotek srednješolcev ne zaključi šolanja, na vrhu so Finci tudi po uspešnosti visokega šolstva. Finci so na področju izobraževanja na vrhu, čeprav nihče ne ocenjuje šol, nihče ne ocenjuje učiteljev, rezultati testov za posamezne šole so tajni. Finci na vprašanje, od kod ta uspeh, vztrajno odgovarjajo, da so za to zaslužni njihovi učitelji.
Učitelj je na Finskem eden najbolj spoštovanih poklicev. Vsak učitelj mora imeti izobrazbo profesorja, za njihova delovna mesta je velika konkurenca. Čeprav učiteljske plače niso med najvišjimi v državami, se na razpis za eno učiteljsko mesto v povprečju prijavi do 40 kandidatov. Finski šolski sistem učiteljem omogoča veliko svobode. Oni so tisti, ki odločajo, katere učbenike bodo uporabljali v svojih razredih, učitelji sami si naredijo učni načrt. Znanja jim ni treba preverjati s standardiziranimi testi, učencem dajejo zelo malo domače naloge.
Maria Lisa Wahlfors, učiteljica v šoli Tapiola, pravi, da so učitelji zelo neodvisni, sodelovanja med njimi je zelo malo. »Ta svoboda je zame zelo pomembna. Sama lahko izbiram snov, ki jo bom poučevala, tako lahko poučujem v skladu s svojo osebnostjo,« pravi.
Reijo Laukkanen, finski izvedenec za izobraževanje, ima preprost odgovor na vprašanje, zakaj je finski izobraževalni sistem najboljši? »Verjamemo v naše učitelje,« pravi. Na pedagoške fakultete se na Finskem ne vpisujejo povprečni ali slabi maturanti, ampak tisti, ki so med desetimi najboljšimi. Za študij na pedagoških fakultetah je več zanimanja kot za študij medicine ali prava. To je povsem nasprotno kot v Sloveniji. »Tako lahko zaupamo, da so naši učitelji kompetentni, vedo, kaj je treba delati,« razlaga Laukkanen.
Študij na pedagoški fakulteti na Finskem v celoti plačuje država, učitelji imajo ves čas v svoji karieri močno strokovno podporo, v nasprotju z učiteljico iz Tapiole Laukkanen poudarja tesno sodelovanje med učitelji. Vsa podpora, ki jo navaja, po njegovih besedah zagotavlja »visoko delovno moralo« v šolah.
Teachers. They are the most important [aspect of] Finnish success. But there’s also other issues. The second one is that we take care of all our children. And the third big issue is that we have set our objectives or the standards of education high. /…/ I can understand the hesitation of some people in the USA [to support national standards] if they hesitate for that reason, because we have sometimes [asked] would it be better to set minimum objectives. And we have found out that it’s not clever, because if you set minimum objectives for the schools you’ll always reach low objectives. And that’s why we set objectives high, and we never set objectives in the way that they would prevent teachers [from using] their own capacity to broaden education. We only talk about the objectives, not the methods of education. Because teachers, if they have high-level education, should be given leeway enough to use their own innovation capacity. [And in Finland] only a small [number] of those who apply to teacher education can really get there. For those in upper secondary education, teacher education was the most popular choice [for a career].
Izobraževanje je osnova za prihodnost, v svoji brošuri izpostavlja finsko združenje sindikatov na področju izobraževanja. V njej je sistem izobraževanja učiteljev podrobneje razložen.
Vir: Razgledi.net