Boris Pahor za STA: “Komunistični napadi so bili hujši od fašizma”

Slovenija mora nujno najti enotnost, saj na takšen način ne bo preživela, je prepričan starosta pisateljstva Boris Pahor. Da bi opravili s polpreteklo zgodovino, predlaga ustanovitev vsenarodnega sveta.

Boris Pahor vselej pove, kar misli. Pred 100. rojstnim dnem, ki ga bo praznoval 26. avgusta, se je v Trstu živeči pisatelj v pogovoru za STA med drugim dotaknil italijanskega fašizma, zaradi katerega bi se po njegovem mnenju morala Italija opravičiti Sloveniji, rušenja vlade Janeza Janše in še mnogo več.

V svojem pisanju veliko razčiščujete, predvsem s preteklostjo. Življenje vas je postavilo pred več težkih izzivov, s katerimi ste se pogumno spopadli. Ali ste zagovornik tega, da se najboljša literatura rodi iz doživetega in iz spominov?

Prav gotovo je, da ima tista literatura, ki se rodi na podlagi spomina, vsaj to prednost, da je v bistvu resnična, čeprav pravijo, da vsak svojemu spominu nekaj doda, da vsak nekaj vidi po svoje. Gotovo je, da ni mogoče tako kot s fotografskim aparatom tudi z besedo nečesa poudariti, tako da bi absolutno ustrezalo resnici. Pisatelj bi moral po mojem mnenju pošteno pisati o stvareh, ki so bile hude in kažejo človeka tudi v nelepi podobi. Taki zapisi so vredni zaupanja in so koristnejši, saj predstavljajo vse, česar je človek zmožen.

Kar zadeva pričevanje, bi moralo biti standardno, da ne razlaga zgolj nekega dogodka, temveč je temu dodana tudi raziskava, zakaj se je ta zgodil. Raziskati je treba zgodovinske, nacionalne in ekonomske vzroke, zakaj je na primer določena diktatura prišla na oblast, zakaj je totalitarizem ljudstvo v glavnem navdušeno sprejelo in mu sledilo.

Pridobljene izkušnje pa je treba usmeriti v vzgojo mladih. To je tisto, kar pri pouku manjka, tudi v Italiji, kjer je bil fašizem. Manjka celovito poročanje o tem, kaj so predniki, ki so vodili diktaturo in sprožili vojno, počeli. Kaj je počel fašizem v Sloveniji, naHrvaškem, skupaj z Antejem Pavelićem, kaj je počel po tem, ko je skupaj s Hitlerjem podprl nastanek fašizma v Španiji, in tako naprej. Vse to je zgodovina, ki je zamolčana in je šla hote v pozabo.

Fašizem je po drugi svetovni vojni pridobil precej tajno vlogo. Danes imamo dokaze, da je v Italiji obstajala celo tajna organizacija, ki jo je vodila država in se je angažirala, da italijanski vojni krivci niso bili obsojeni. To pa zato, da ne bi na sodišču obravnavali njihovega fašistična početja in so lahko komunisti nato naprej gradili neki svoj antifašizem.

Še danes obstaja velika nevarnost, da se znova sproži kakšna taka samozavestna – v slabem smislu – teorija o nekem socialnem vprašanju. Če se to zgodi na podlagi diktatorskega režima, ne bo prineslo ničesar dobrega.
Za Večer ste dejali, da Slovenija “stopa prek svojih mrtvih, ko sprejema veliko prijateljstvo z Italijo” …

Pred Evropo bi bilo treba povedati, kaj je počel fašizem na Slovenskem, kaj na Primorskem in kaj v Ljubljani. Kako so fašisti pošiljali na drugi svet uboge talce in kako so delovala taborišča na Rabu. Nekdanji slovenski predsednik Danilo Türk je sicer nekoč dejal, da bi politična higiena zahtevala, da bi se o teh stvareh govorilo, italijanski predsednik pa mu je dejal, da v Italiji teh dejanj ne pozabljajo. A to je bilo vse. Italija bi se morala opravičiti za to, kar se je v času fašizma dogajalo na Slovenskem, pa se ne. Zato so tisti mrtvi nepokopani.
Italijani pravijo, da imajo Slovenci svoje, komunistične žrtve. V redu. A ni rečeno, da bo vseh teh več tisoč komunističnih žrtev pozabljenih. Italijanska desnica je pred 11 leti v Trstu sklenila sporazum z levico. Prišla sta Luciano Violante, predstavnik levice, in Gianfranco Fini kot predstavnik desnice. Sklenila sta zakon, da se 10. februarja v Italiji spominjajo fojb in beguncev, ob tem pa se ne spominjajo ničesar od tistega, kar so počeli fašisti.

Italijanski časnik Corriere della sera je citiral moje besede, da ta februarski zakon ni pošten. Celo Napolitano je tedaj v Pulju dejal, da se v Italiji resda spominjajo fojb in beguncev, a ne pozabljajo, kaj je fašizem storil. Vse, kar zna on reči, je, ne pozabljamo, ne pove pa, kaj vse se je dogajalo. Jaz sem to zapisal v dveh knjigah v italijanščini – “Tre volte no” (v slovenščini Trikrat ne), ki je nastala v sodelovanju z Milo Orlic, in “Figlio di nessuno”, ki sva jo pripravila z italijansko novinarko Cristino Battocletti.

Zgodovinski spomin je zagotovo pomemben. Res pa je, da se v Sloveniji prav zaradi tega, ker si vsaka stran zgodovinske dogodke razlaga po svoje, ohranja neki status quo, iz katerega ni videti izhoda. Ali je na takih temeljih sploh mogoče graditi enotno državo?

Zato bi moral biti ustanovljen skupen vsenarodni svet, katerega namen bi bilo doseči neki sporazum. Slovenija kot država ne more biti razdeljena na dva ali celo več delov. No, dva sta pomembna. Na eni strani Osvobodilna fronta in na drugi tako imenovani boj proti ateizmu. Ta se je skrival za varovanjem katolištva, imel pa je tudi politične težnje, da ne bi popolnoma izgubil oblasti, ki jo je imel pred časom vojne.

Ta nesrečni položaj Slovenije bi moral preiti v zavest zrelih ljudi v Sloveniji. Tako razklana država ne more obstajati, ne more imeti nekega pozitivnega vpogleda v prihodnost. Kar manjka v Sloveniji, je zavest, da je bila v drugi svetovni vojni na strani zaveznikov in je ob koncu vojne v Evropo prišla kot zmagovalka. Tudi to, da je angleško-ameriško zavezništvo podpiralo osvobodilni boj, je bil dokaz, da smo bili na pravi strani in da so tisti, ki so se v imenu vere bojevali proti, pravzaprav grešili. Tudi politično grešili, poleg tega da so grešili v imenu Kristusa, ko so govorili “v imenu Kristusovih dejanj naj crkne partizan”. To ni bilo prav nobeno krščanstvo.

Ta vsenarodni svet, ki ga omenjam, bi moral temeljiti na strinjanju med stranmi na podlagi stanja, v katerem smo se znašli. Za državo bi bilo treba najti enotnost. Če ne more biti enotnosti glede zgodovine, v redu. Nekdanji italijanski minister za sodstvo Palmiro Togliatti je po vojni v Italiji objavil splošno amnestijo glede tega, kar so počenjali komunisti med vojno in po njej, ter tem, kar so počenjali fašisti. To bi lahko storili tudi v Sloveniji. Da se pogovori o tem, kar so počenjali komunisti in domobranci, ko je govor o prihodnosti države, črtajo. S tem naj se ukvarjajo zgodovinarji. Ta vsenarodni svet, ki ga predlagam, ne bi diskutiral o tem, kaj so eni ali drugi počeli, ampak bi se posvetil pogovorom o tem, kako narediti državo enotno. Te zgodovinske neenotnosti ne moremo vleči celo večnost in istočasno voditi države. Tako ne gre.

To se je pokazalo zdaj. Predsednik SDS-a Janez Janša ne sme na noben način pozitivno reševati politike. Treba ga je bilo vreči, da bi nova, aktualna oblast skušala sama najti rešitev, čeprav je to nemogoče. Borut Pahor je že pred predsedniškimi volitvami dejal, da je treba najti način združevanja. Jasno, da so bili nekdanji komunisti, ki vladajo v ozadju, tudi proti Borutu Pahorju in ni jim preostalo drugega, kot da so poslali ljudi na cesto. In vse tiste komisije in pobude, da mora Janša stran. Janša je bil izdajalec, ker je hotel prodati dve ali tri velika podjetja, ko jih želi zdajšnja oblast prodati 15, pa ne bo izdala Slovenije. Država tako ne more delovati.

Do slovenske politike ste pogosto kritični. Nazadnje ste z izjavo v pogovoru za Sobotno prilogo, da bi Janša namesto o levem fašizmu v povezavi s slovenskimi množičnimi protesti moral govoriti o levi diktaturi, razburili Igorja Koršiča. Koršič vas sprašuje, kako lahko zahteve vstajnikov proti korupciji in partitokraciji razumete kot levo diktaturo?

Na to pismo nameravam še odgovoriti. Lahko pa vam vnaprej povem, kaj si mislim. Po mojem mnenju so bili komunistični napadi hujši od fašizma. Imamo primer, ko je Stalin vrgel Tita iz internacionale. Vsa italijanska levica je tedaj s Togliattijem oziroma z Vittoriom Vidalijem stopila na stran Sovjetske zveze. Oni so tedaj izdajali brošure, v katerih so pisali o“titofašizmu”. Sami komunisti so pisali o “titofašizmu”,ne pa ljudje, ki so komunizmu nasprotovali.

Tito je leta 1949 ustanovil Goli otok, koncentracijsko taborišče za tiste, ki so ali naj bi podpirali Stalina. Tam zaprti ljudje so morali pljuvati in pretepati prišleke, ki naj bi bili na strani Stalina. Komunisti, ki so ljudi vozili na Goli otok, pa so potolkli tiste, ki tega niso počeli. Komunisti so prav tako svoje lastne tovariše silili v psihološko muko, da so priznali krivdo, in jih nato poslali na oni svet in tako naprej. Tega početja ni mogoče primerjati ne s fašizmom ne z nacizmom.

Janša se je zmotil, ko je govoril o levem fašizmu, jaz sem v tem prepoznal komunistične napade. Sprašujem se, zakaj niso ljudje šli na ulice prej. Saj ga je tudi Borut Pahor, ko je bil predsednik vlade, lomil na debelo.

Koršiča je zmotilo tudi to, da ste nekatere nastope vstajnikov primerjali z nastopi tistih, ki so požgali tržaški Narodni dom leta 1920 …

Pa saj je bilo na televiziji. Vsi tisti napisi in zmerjanje enega predsednika vlade! To je vaško početje, to ni nobena država. Po 20 letih države bi morali imeti do izbranega predsednika drugačen odnos, ne pa ga obravnavati kot pobalina. Pod tisto, kar sem dejal, se podpišem še enkrat. In on pravi, da me ceni. Jaz sem pisal, zakaj sem bil proti Janši. Zato, ker ni imel ministrstva za kulturo, zato, ker ni prišel na slovesnost v Koper, ko je bil tam Türk ob obletnici priključitve Primorske Sloveniji, pa tudi vse polemike okrog rdeče zvezde, da kot totalitarni simbol ne sodi na državno proslavo. O rdeči zvezdi imam sicer svoje mnenje, a sem tedaj dejal, da Janša ne more kar odločati o tem, da bi jo čez noč odstranili. O tem mora odločiti parlament.

To vse so argumenti, ki govorijo proti Janši. Koršič v svojem zapisu omenja, da sem se postavil na stran Janše. Ni res! Mene Janša kot tak ne zanima. Prav tako kot nisem bil na strani Lojzeta Peterleta,Janeza Drnovška in drugih, če so ga lomili. Zadeve sodim od zunaj, to sem že večkrat zapisal. Kot bi z morja, iz koša na jamboru, gledal na Slovenijo.

Več: rtvslo.si