M. Fink za Našo luč: “Brez resnice smo izgubljeni”

Objavljamo pogovor z enim najuglednješih Slovencev Marcosom Finkom, basbaritonistom, ki nastopa po prestižnih odrih širom sveta. Pri njem ni čutiti niti sledu begavosti, ki se rada prikrade umetniškim dušam. Njegova neomajna ukoreninjenost napeljuje k spoznanju: slovenstvo je lahko tako polnokrvno, da različica osebnega imena ali izbira domovine brez škode postane stvar poljubnosti …

Rojeni ste v izseljenski skupnosti, izselili ste se iz rojstne države Argentine in se preselili v Slovenijo, nastopi vas neprestano vodijo po svetu. Kje je vaša domovina, koliko se čutite izseljenca?

Starša sta zelo mlada, po drugi svetovni vojni, zaradi komunistične revolucije zapustila Slovenijo, tri leta bila po begunskih taboriščih, kjer sta se tudi poročila in imela prvega otroka, se končno preselila v Argentino, kjer se je znašlo tudi okoli sedem tisoč povojnih emigrantov, vsak s svojo težko usodo kot popotnico. Nov začetek, v hvaležnosti za milost preživetja, in pa potreba po organiziranosti nove skupnosti, jih je gnal naprej: iskanje dela, stanovanja, nedeljske slovenske maše, kulturna srečanja, sobotne slovenske šole, prijateljska srečanja in pogovori o doživetem med vojno, sočutje z drugimi usodami … Družina je rasla in se razvijala »na tujem v domovini«. Doma smo govorili izključno v slovenščini. Jaz sem tretji od šestih otrok. Starša sta novo življenje vedno sprejemala z veseljem. Imel sem idealne starše, ki sta nas vzgajala v poštenju in pridnosti: dana beseda je morala držati. Vzgajala sta nas v krščanski veri. Bila sta nam v zgled.
Torej, da odgovorim na vaše vprašanje, moja domovina je morda Argentina, ker sem se tam rodil in živel štirideset let, moja očetnjava pa Slovenija, ker njej pripadam po izvoru in kulturi. Izseljenca se pa ne počutim nikjer, ker vem za svoje korenine in jih nikoli ne zatajim, kjer koli že sem. Ker imam v zavesti svoj izvor, lahko razumem in spoštujem vse ostale kulture, ne da bi to zamajalo zavest o samem sebi.

Dr. Marko Kremžar poudarja, da »Slovenija v svetu«, kot je naslov njegove pesmi in pomeni razpršenost narodovega telesa po zemeljski obli, pravzaprav ni samo tragika, pač pa tudi velika priložnost za celotno narodno telo. Pri vas se zdi, da na nek način izpolnjujete, živite tudi ta svetlejši vidik izseljenstva.

Vesel sem, da tako izgleda, ker to pomeni, da je prišlo v eni generaciji do sublimacije bolečine in notranje predelanosti problematike prisilnega izgnanstva, ki je vedno povezano s travmami in strahovi pred negotovostjo. Veliko pretočenih solza sem doživel v slovenski skupnosti, veliko groznih zgodb sem slišal iz medvojnih in povojnih časov, podoživljal trenutke sočutja med ljudmi, poslušal z občutkom zapeto slovensko pesem, sodeloval pri odrskih predstavah … Vse to mi še danes daje moč, ker je vedno ob tem bilo čutiti veliko upanja v božjo pomoč. Torej, vse to ni bilo zaman, vso trpljenje je bilo osmišljeno in ni prostora za obup in duhovno bedo. Bolj ko so bili trenutki težki, bolj se je slovenski povojni begunec zatekal k molitvi in prosil Boga za tolažbo. S tem je prišlo tudi do presnovitve bolečine v odrešenje, ker brez križa ni odrešenja. In ker je odrešenje, je tudi odpuščanje, usmiljenje, upanje, odsotnost maščevanja in sovraštva. Ta notranji proces pomaga vsak dan iti naprej v upanju na boljši jutri Slovenije, kjer koli že si kot Slovenec, bodisi v matični domovini ali pa v skritem kotičku sredi širokega sveta. Besedilo pesmi Slovenija v svetu, ki jo vsako leto tudi pojemo na Taborih društva Slovenija v svetu, kjer sodelujem v odboru, je res čudovit: »Slovenija, moj dom brez mej, ker nosim te s seboj, kjer rod je moj, kjer sin je tvoj, tam si Slovenija.«

Močno ste povezani tudi s slovenskim zamejstvom. Vaša družina, se pravi družina vaših staršev, namreč živi v vseh treh Slovenijah …

Moj prvi obisk Slovenije leta 1980, ko sem imel 30 let, me je najprej peljal v Devin, kjer imam sorodnike, sošolca iz argentinske gimnazije in tudi nekaj dobrih prijateljev. Na avstrijskem Koroškem imam sestro Bernardo, ki se je tja poročila z dr. Valentinom Inzkom, torej imam v Svečah veliko dobrih sorodnikov in prijateljev. Imam pa sorodnike tudi v Kanadi in ZDA. Torej, imam kontakt s Slovenci, ki živijo v različnih razmerjih do matične domovine, in vsi doprinašajo svoj delež ideji Slovenije v svetu. Slovenija torej ni majhna »deželica pod Alpami«, (priznam, da mi ta izraz gre na živce), ampak suverena država v mozaiku držav Evropske unije. Velik si toliko, kolikor veliko imaš obzorje pred seboj. Tudi kakovost govori o velikosti, predvsem v današnjem svetu. Zato sem tako užaloščen, ko opažam, da imajo oblastniki, ki so ohranili dejansko moč še iz časov režima, Slovenijo za svoje lovišče in jo zato delajo še manjšo. Vsak Slovenec bi moral biti v sredini interesa razvoja uradne Slovenije, ne glede na to, kje se nahaja, zakaj je odšel iz Slovenije, ne glede na njegov svetovni nazor, ne glede na njegovo denarno moč… Marsikaj bo treba v tem procesu še storiti.

Vedno znova ugotavljamo, kako je v domovini katastrofalno slabo védenje o Slovencih, ki živijo zunaj meja. A tudi izseljenska in zamejska Slovenija se ne poznata ravno vzorno. Kaj so bila vaša poglavitna spoznanja, ko ste se pobliže srečavali z zamejskimi rojaki?

Ni se čuditi temu fenomenu, saj še novinar, ki poroča o srečanju Dobrodošli doma, ki se zgodi že nekaj let v prvem tednu julija, ne razlikuje izrazov zdomec, izseljenec, zamejec … Tu moram, žal, biti kar kritičen, ker je ta fenomen povezan s programirano ignoranco. Ni to posledica nekih nerodnih okoliščin, ampak je rezultat neke politike, ki na ta račun vleče svoje »profite«. Spominjam se, s kakšno žalostjo mi je zamejec iz Trsta pripovedoval, da se marsikateri obiskovalec iz matice čudi, kako lepo slovenščino govorijo. Torej, obiskovalci iz matice večkrat nimajo v zavesti, da naši zamejci predstavljajo jezikovno trdnjavo na mejah, da velikokrat govorijo bolj čisto slovenščino kot doma, ker so Slovenci in se morajo za svoj jezik boriti vsak dan, v svetu, ki jim ni ravno naklonjen. Pri zamejskih Slovencih je namreč asimilacijski pritisk zelo velik in statistični podatki kažejo kar zaskrbljujočo sliko, ki jo pa lahko izboljšamo, kolikor bo uradna oblast v Sloveniji spoznala, da je najslabša politika za naše manjšine tista, ki Slovence še naprej deli, kot je bila stalna praksa v preteklem režimu, na tiste, ki so pravi in zato zaslužijo podporo, in tiste, ki so nepravi in so torej za zavreči. To je preživeto in ni več moderno, ker je v bistvu škodljivo za narodovo telo.
Če primerjam asimilacijski proces med zamejci in izseljenci, so realnosti drugačne. Slovenec v zamejstvu se bori proti okolju, ki mu je včasih celo sovražno, medtem ko se izseljenec bori proti fizični razdalji, ki ga ločuje od domovine. Vem, koliko staršev je doživelo žalostne trenutke, ko so opazili, da se njihov otrok oddaljuje od slovenskega jezika, ker nima več motivacije do uporabe jezika neke države, ki je tam daleč prek oceana. Ta proces gre neizogibno naprej, čeprav so tudi zelo vzpodbudni primeri še danes, ko mamica, daleč od rodne grude med kuhanjem prosi svojega otroka, da ji bere slovensko knjigo na glas.

Februarja letos se je od zemeljskega življenja poslovil vaš oče, veliki, ugledni Slovenec Božidar Fink. Nam v blag spomin lahko na kratko orišete njegovo življenjsko pot? Po nekaj bogatih srečanjih z njim se izrisuje lik najžlahtnejše osebe – kritičnega intelektualca velike širine, ki ga krasita človeška toplina in optimizem.

Oče je bil načelen človek, pravnik, zelo dosleden. Po srcu je bil mehak, a je dajal velik poudarek na racionalnost in se ni vdajal sentimentalizmu. Kot mladec je bil v Katoliški akciji (Tomčev mladec). Bil je odličnjak in je pri 23 letih diplomiral na ljubljanski pravni fakulteti. Že leta 1942 se je vključil v vaške straže in deloval v Rovtah nad Logatcem. Proti koncu 1943 se je vključil v domobranstvo. Dobro je vedel, kaj prinaša komunizem in bil kritičen do monopolizacije odpora v revolucionarne namene. Po prihodu v taborišča je sodeloval pri pravni organizaciji, sploh pa v Argentini, kjer je aktivno deloval v krovni politični organizaciji Zedinjena Slovenija in bil dolga leta njen predsednik, bil ustvarjalni član Slovenske kulturne akcije na glasbenem oddelku, bil član Katoliške akcije, pisal članke in govore, bil v založniškem odboru revije Sij slovenske svobode, v kateri je v 70. letih izšlo veliko prispevkov o ideji osamosvojitve Slovenije, bil tudi odličen baritonist, sestavni del Kvarteta Fink, skupaj s svojimi tremi sestrami Marijo, Marto in Nedo.
Z ženo Valentino Kovač sta imela šest otrok: Andrej, Marija, Marko, Bernarda, Helena in Veronika. Vedno nas je spodbujal k učenju in smo vsi prišli do univerzitetne izobrazbe. Za knjige ni smelo zmanjkati denarja. Bil je štiri leta upravnik poslov, pooblaščenec ministra za zunanje zadeve, preden je RS odprla svoje veleposlaništvo v Argentini. To delo je opravljal »ad honorem«, z velikim veseljem.
Bil je ljubeč oče in zaveden Slovenec.

……

Ne bojite se nastopov v Sloveniji, pri čemer mislim seveda na slovesnosti, ki so v povprečni slovenski javnosti ožigosane: v Kočevskem rogu, na Teharjah itd.

Sem svoboden človek, ki se zaveda svojega poslanstva in ki želi delovati v prid sprave med Slovenci. Včasih resnica boli, a vsi vemo, da smo brez nje izgubljeni. Resnica nas bo osvobodila trpljenja, ker si ne morem predstavljati napredka družbe, ki živi v laži. Rad sodelujem pri slovesnostih, ki so vsebinsko čiste, ki ne nosijo v sebi sovraštva in ne kličejo k maščevanju in nasilju. Žal je tega še precej med nami. Za mrtve nočem biti mrtev. Bolečino skušam razumeti.

Imate kak nasvet, kako naj bodisi na tujem prepihu bodisi v domači nenaklonjenosti ostajamo pokončni Slovenci in pričevalci za resnico?

Bodimo to, kar smo, in ne pustimo se pretentati od napačnih vzročnih asociacij, ki jih je povsod veliko. Ostajajmo kritični v analizi stanja duha in prebujeni, da se nas ne bodo prijele ideje nekaterih centrov moči, ki nas prepričujejo, da so vsi politiki enaki. Čaka nas še veliko dela, da bomo premagali družbeno asimetrijo. Želim, da bi Slovenci spoznali, da je lahko status quo tudi nasilje. Zavedati se moramo, da so trajni premiki v razvoju družbe zelo na dolgi rok; dajmo se veseliti vsakega malega koraka v pravo smer. Demokracija potrebuje vsakega od nas, v polni formi duha. Morda bomo pa le spoznali, da lahko pri vsakih volitvah kaj spremenimo.

Lenart Rihar

Več: Rafaelova družba