Kaj nam sporoča naša »svobodna« elita

Kaj je to izobraževanje in kaj je to usposabljanje

V Sloveniji znanje in usposobljenost pojma, ki imata na deklarativni ravni velik pomen, ni pa videti, da bi imela v praksi kakšno večjo veljavo. Zato je tudi razumljivo, da ne razumemo, kaj pomeni pridobivanje znanja in kako se pride do usposobljenosti. Poskusimo še enkrat definirati, kako se pridobi znanje in kako se pride do usposobljenosti.

Znanje se pridobi z izobraževanjem. To je lahko na formalni (preko izobraževalnih ustanov vseh vrst) ali pa tudi neformalni (samoizobraževanje, študij, preko izmenjavo znanj ipd..) način. Na ta način se pridobijo kapacitete za izvajanje aktivnosti, katere pa lahko spremenimo v uporabne za dejansko izvajanje aktivnosti s pomočjo usposabljanja (treninga) po starem principu, da vaja dela mojstra, mojster pa nato vajo.

Kapacitete in kompetence

In kaj je torej usposobljenost za izvajanje aktivnosti? Znanje, ki ga nadgradimo z usposobljenostjo. Zato imamo šolski izobraževalni sistem, ki nam da kapacitete za pridobivanje znanj (druga stvar je, če je to izobraževanje primerno nadgrajeno za sodobni čas ipd.) in imamo nato usposabljanje na delovnem mestu, da to znanje aktiviramo tako, da ga lahko uporabimo v praksi. To se dogaja v organizaciji, kjer smo zaposleni in zato imajo le te organiziran način usposabljanja (treninga) zato, da so zaposleni usposobljeni za opravljanje svojih zadanih nalog. V organizacijah, ki imajo tki. izobraževalne centre, tega ne razumejo. Ker tega ne razumejo, tudi pogosto izvajajo prijazne tečaje (brez preverjanja znanja), pri katerih pogosto »poneumljajo« svoje zaposlene, ker jim dajejo lažni občutek, da so si pridobili nove »močne« kompetence (še posebej je to značilno za tečaje o vodenju).

Temu smo rekli včasih vajeništvo, pripravništvo, stažiranje ipd., kar nato nadgradimo s strokovnim izpitom. Ti so zato tudi tako zoprni, ker se od nas zahteva, da »znamo delati« stvari na pravi način. To seveda še zdaleč ni konec. Potrebno je stalno izgrajevanje in širitev znanja oz. organiziranje permanentne mentorstva. To vlogo morajo prevzeti vodje na vseh nivojih. Za to pa morajo imeti znanje in usposobljenost. In to znanje na področju stroke kot na področju vodenja. Seveda to ni dovolj. Za vodenje morajo biti tudi ustrezno usposobljeni skozi zahteve program »razvoja kadrov«,

Kako se preverja kompetentnost (usposobljenost)

Nekako verjamem, da je vsakomur jasno, da si kolena, ne bo dal operirati nekomu, ki ima smisel za operiranje in izkušnje na področju operiranja kolena. Kolena imajo tudi prašiči in poznam kar nekaj ljubiteljskih izvajalcev kolin (ljudskega praznika), ki odlično obvladajo anatomija kolena, ko je potrebno pripraviti krače in šunke za sušenje. Imajo smisel in izkušnje za operiranje kolena…. A bi njim dali operirati svoje koleno ?

Ko pa preverjamo usposobljenost za vodilno mesto, pa sta postavljeni ravno ti dve zahtevi: smisel za organizacijo in vodstvene izkušnje, ki se dokazujejo na zanimive načine. Kako se preverja smisel mi je velika neznanka, ker bi vendarle pričakoval, da je potrebno imeti znanje, medtem, ko mi je poznano, kako se pridobijo izkušnje: tako, da si že nekaj let na podobnem položaju. Pri tem nihče ne preverja ali si dejansko usposobljen za vodenje (imaš znanje in usposobljenost). To lahko trdim iz prve roke, ker sem nekajkrat kandidiral za vodilno delovno mesto. Seveda nisem bil uspešen, ker nisem bil še nikoli na vodilnem delovnem mestu. To pa seveda zato, ker nisem izpolnjeval tretjega, najpomembnejšega kriterija: nisem bil zadosti naš.

Zato mi je seveda smešno, ko sedaj Upravno sodišče ugotavlja, da sedanji direktor Policije nima izkazanega pogoja vodstvenih izkušenj, ker se ta pogoj nikoli v resnici ne preverja na drugačen način, kot da se ovrednoti ali se nek predhodni položaj lahko ocenjuje kot primeren za seštevanje potrebnih let iz razpisnih pogojev. To ima z dejansko usposobljenostjo zelo malo skupnega.

Če ni meritokracije

Če ni meritokracije (izbiranje po dejanski usposobljenosti oz. po temeljnih tržnih zakonitostih), so vsi predhodni opisani pogoji za pridobitev in izkazovanje ustreznih kompetenc (usposobljenost za delovno mesto) brezpredmetni. Žiga Turk v kolumni objavljeni na njegovi spletni strani Čas/opis/a »Zakaj Slovenija zaostaja« (9.dec.2024) ugotavlja, da so za bogastvo in revščina narodov ključni trije elementi: kultura (jaz ji pravim organizacijska kultura, o čemer pišem v več kolumnah), inštitucije (ustrezno izvajanje servisa države) in elite (vrhnji sloj, ki je »dolžan« voditi ostale državljane).

Pred leti sem bil v projektu približevanja Slovenije Evropski uniji. Po enem letu izvajanja projekta (ocena stanja, določitev razkoraka med sedanjim stanjem in želenim stanjem (standardi EU na obravnavanem področju), določitev potreb in korakov za dosega želenega stanja), sem enemu od svetovalcev s strani EU rekel, da mi nismo naredili nič. Sesedel se in rekel: »pa ne menda tudi vi, ki zgledate povsem normalni«. Na zunaj izgledamo skorajda tako kot Avstrija. Urejene hiše, ceste, sorazmerno čisto okolje ipd. Ampak to je Potemkinova vas. Vse ostalo pa je ena velika laž. Zato pri nas nič ni v resnici tako, kot izgleda. Vse je navidezno.

Posledica vsega predhodno naštetega je sedanje stanje

Tako je tudi s kompetentnostjo na mnogih področjih. Projekti na vseh področjih zamujajo, zato nihče ne sprejema odgovornosti, negativna kadrovska selekcija se ne zmanjšuje, ampak se celo povečuje, profitni sektor s težavo povečuje dodano vrednost, javni sektor se ni popolnoma nič reformiral, navkljub visokoletečim floskulam, na vseh področjih imamo težave zaradi preveč socializma, kar skušamo reševati s še več socializma (kot da bi požar gasili z bencinom) ipd.

Kako je s kompetentnostjo po posameznih poklicih, naj vsakdo oceni sam po svoji vednosti, za menedžment oz. vodje na vseh nivojih pa jaz lahko precej kompetentno ocenim, da je ta zelo boga. Zato seveda ni nič nenavadno, da oseba, ki ima zaključeno pravno fakulteto (izobraževanje) in pravosodni izpit (usposabljanje) in se nahaja na visokem funkcionarskem položaju, mirno izjavi, da je sodstvo četrta veja oblasti in je namenjena temu, da zagotovi, da so oni (sedanja koalicija) na oblasti. Je pa ob tem vsaj po mojem mnenju zelo vprašljiva tako kakovost izobraževalnega procesa v državi, kot tudi usposabljanja v okviru pravosodja. Ta gospa je zagotovo prepričana, da je to edino pravilno. Pa še nekaj takih »cvetk« vključno s predsednico parlamenta, nosilk feministične zunanje politike, ključnih predstavnic »civilne družbe« ipd. je prav gotovo prepričanih, da »one vedo« najbolj prav.

Tako moški kot ženski del prebivalstva izgledamo zelo ubogo na duhu

Pisanje tega teksta je trajalo malce dalj časa tako, da sem imel priložnost spoznati tudi zasliševalko Vonto v vsem njenem sijaju in sem je zagotovo izborila mesto med v gornjem odstavku naštetih predstavnic lepšega spola.. Najprej sem bil malce slabe volje, nato pa sem se vendarle razveselil vsaj nečesa. Ob poslušanju globokoumnih razpredanj in domislic Goloba, Žaubija, Poklukarja, Mesca, Maljevca, Nemca ipd. sem se že ustrašil, da se lahko o moških predstavnikih našega ljudstva vzpostavi občutek intelektualne zaostalosti. V resnici ženski del popolnoma nič ne zaostaja. Jezus se ob omembi našega ljudstva v resnici lahko samo razjoka. Ne smemo namreč pozabiti, da smo jih (tki. elito) državljani Slovenije za vodenje naše države izbrali na volitvah. In to na zelo prepričljiv način. Bojim se, da bomo na naslednjih volitvah vajo ponovili. Še enkrat bom opozoril na resnico, ki sem jo v mojih predhodnih prispevkih večkrat omenil, da je optimist slabo informiran pesimist.



1 komentar

  1. Če bi bila pri nas strokovnost pogoj za zasedbo kakšnega vodilnega delovnega mesta, bi komaj kakšen levičar bil primeren zanj. Sedanja vladna ekipa povsem potrjuje zgornjo trditev.

Comments are closed.