Senjam beneške piesmi spet dokazal pravo renesanso v Benečiji

Foto: Facebook.
Foto: Facebook.

Prvi konec tedna v novembru (v soboto, 5. in v nedeljo 6.11.) je bila dvorana v Lesah v občini Grmek v Nadiških dolinah Benečije dva dni zapored nabito polna. Množico mladih, starih in tistih vmes je privabil že XXII. Senjam beneške piesmi. Na festivalu tekmujejo sodobni beneški glasbeni ustvarjalci s svojimi novimi avtorskimi skladbami, ki posegajo v najrazličnejše zvrsti – rock, punk, funk, pop, pa vse do harmonike in še česa; vsa besedila pa so pisana v beneških narečjih, saj je prav to namen festivala – promocija in uveljanjanje slovenske besede v teh dolinah, na zahodnem obrobju slovenskega narodnega prostora.

Čeprav je uradno dogodek tekmovalne narave in izbirajo najboljšo pesem ter izvajalca, gre predvsem za skupno delo, trud in druženje prijateljev ter somišljenikov, ki jih druži želja po ohranjanju in sodobnem razvoju beneške kulture in narečij. Tako si posamezne skupine kar “izposojajo” določene inštrumentaliste, da lahko predstavijo čim več novih skladb. Letos so organizatorji (Kulturno društvo Rečan Aldo Klodič ob pomoči ostalih slovenskih organizacij Benečije) želeli ustvariti Senjam še posebej bogat – dogodek, ki se odvije vsako drugo leto, je namreč letos prvič potekal brez Alda Klodiča, idejnega začetnika Senjama, pa tudi neutrudnega kulturenega delavca in prepoznavnega pesnika slovenske Benečije, ki je lani preminil. Namera je organizatorjem uspela, dogodek je bil res bogat, saj je nastopilo kar 19 skupin z novimi skladbami, kar je precej več, kot na preteklih nekaj Senjamih. Razveseljivo je tudi, da se je na Senjam zopet vrnila tudi rezijanščina – s kantavtorjem Rinom Chinesejem, ki je prejel tudi nagrado strokovne žirije za “narljeuš besedilo”.

Prizor z vaj, foto: Facebook.
Prizor z vaj, foto: Facebook.

Zmagovalci letošnjega senjama so bili Zmotjens s skladbo Okus po mahu, ki so prejeli največ glasov publike (avtor besedila je Denise Vallar). Obiskovalci so se letos odločili nagraditi nekoliko trše ritme. Drugo mesto pa je osvojila pesem Valcer, ki jo je izvajala Mila Morandini, ob njej je pel David Klodič (besedilo Ines Trusgnach, glasba Ivan Michelizza). Tretje največje število glasov pa je prejela pesem Stari partizan, avtorja Igorja Černa ter v izvedbi The Prekelts Z letošnjim Senjamom so uvedli še novo nagrado Alda Klodiča, ki je namenjena skladbi, ki najbolj spominja na Klodičeve pesmi – intimna, nežna in povezana z domačo zemljo. Nagrado je prejela Ueku devete, avtorja Pio Cencigh in Fabio Feruglio. Nagrado za “narljeuš glasbo” je prejela pesem Na more bit avtorja Franka Reje.

senjam-cd
Ustvarjalci na zadnjih Senjamih so v veliki večini mladi, ki so zaključili šolanje na Dvojezični šoli v Špetru. Vse bolj se kaže, da je prav ta zaslužna za pravo renesanso, kulturni preporod, ki ga doživljajo Slovenci v Nadiških dolinah. Je pa tudi lep dokaz, zakaj bi bile dvojezične šole potrebne tudi v Terski dolini, Karnajski dolini, Reziji ter trojezična šola v Kanalski dolini (in verjetno je to tudi dokaz, zakaj nastanku teh šol nekateri tako krčevito nasprotujejo). Stvar, ki bi bila potrebna po kulturnem preporodu pa je še ekonomski preporod. Mladi bodo lahko v teh dolinah ostali in ustvarjali le, če bodo tukaj imeli tudi kruh. Zaenkrat je teh možnosti na žalost veliko premalo.

Dejan Valentinčič