Janša, brez medijev ni mogoče vladati!

Za potrebe analize so sodelavci Glasno proučili nekaj nekaj specialnih načinov oblikovanja televizijskega sporočila, ki jih omogoča manipuliranje s sliko in zvokom v montaži televizijskega posnetka. Večina gledalcev teh posebnih  “sporočil” ne opazi in ne zazna njihovega vpliva na vsebino oddaje; dejansko pa pomembno delujejo na zavest gledalca in njegovo vrednotenje prikazane vsebine.

V gibanju Glasno so pripravili analizo, ki nazorno prikazuje, da Televizija Slovenija pri posredovanju informacij o predsedniku vlade RS vodi konstantno informacijsko vojno proti Janezu Janši. Analizirali so, kako kamera TV Slovenija predstavi dva predsednika slovenske vlade, Marjana Šarca in Janeza Janšo od januarja do konca marca 2020. Omejili so se zgolj na najbolj gledano oddajo – Dnevnik TV Slovenija ob 19. uri.

Za potrebe analize so sodelavci Glasno proučili nekaj nekaj specialnih načinov oblikovanja televizijskega sporočila, ki jih omogoča manipuliranje s sliko in zvokom v montaži televizijskega posnetka. Večina gledalcev teh posebnih  “sporočil” ne opazi in ne zazna njihovega vpliva na vsebino oddaje; dejansko pa pomembno delujejo na zavest gledalca in njegovo vrednotenje prikazane vsebine. Pogosto gledalci opazijo le bolj očitne vsebinske pristranosti, ki jih žal tudi ne manjka.

Manipuliranje s kamero in “planom”. Šarec od blizu, Janša v daljavi

“Plan” se v teoriji filma imenuje izrez prizora, ki ga kamera zajame glede na velikost človeške postave v njem. Javna osebnost, ki nastopa v posnetku, bistveno komunicira ne samo s svojo izjavo, ampak prav tako z nebesedno komunikacijo: z izrazom obraza, oči, ust, nasmeha itn. Snemalci in režiserji zelo dobro vedo, da k jedru televizijskega sporočila spadajo vse te prvine in z njimi vsakodnevno profesionalno upravljajo. To so izrazna sredstva njihove govorice. Televizijsko sporočilo, ki želi govorca prikazati optimalno, zato vedno uporablja t .i. veliki ali bližnji plan (v televizijski govorici “P5”), ki zajame vse omenjene detajle. Vsi posnetki Marjana Šarca v prvih treh mesecih 2020 so posneti v takšnem bližnjem planu.

Da navzočnost tolmačke za gluhe pri tem nima pomembne vloge, dokazujeta spodnja posnetka. Celo tolmačka je na obeh posnetkih ista, toda kamera je za Janeza Janšo izbrala oddaljen plan. Razlika je diskriminatorna. Ko kamera snema osebo od daleč, tako da slika prikazuje celotno postavo osebe z nekaj okolice, se takšen izrez slike imenuje splošni plan ali “total”. V njem daje kamera poudarek govorčevi okolici in prostoru, komunikacija govorčevega obraza pa je izgubljena. Vsi posnetki Janše kot predsednika vlade so posneti v takšnem oddaljenem, splošnem planu.

Odvzem glasu, odvzem slike

Dnevnik 21. 3. 2020 (Foto: GlasNO.si)

Druga strategija, ki jo javna TV Slovenija, tako menijo v gibanju Glasno, zlorablja za informacijsko blokiranje Janše, je odvzem glasu iz posnetka: namesto politika, ki je izjavo podal, slišimo glas novinarja, ki izjavo povzema, posreduje. Ta tehnika je za televizijski medij običajna, saj je mnoge informacije treba povzeti, strniti, predstaviti bistveno. Tu zadenemo v nevralgično točko televizijskega poročanja, ki je izrazito etične narave: ali televizijski uredniki in montažerji, ki sestavljajo sliko in zvok, ravnajo pri tem objektivno, politično nepristransko: ali poskrbijo za enakovreden prikaz primerljivih pojavov in osebnosti v življenju države?

Ko je vlada dne 21. 3. 2020 sprejela ukrepe za dodatno nagrajevanje zaposlenih v najbolj kritičnih dejavnostih boja proti epidemiji in zmanjšala plače funkcionarjem za 30 odstotkov, ni Dnevnik TV Slovenija namenil Janši niti sekunde, da bi vsaj del tega sporočila prišel do državljanov neposredno od samega predsednika vlade. Glavne informacije je v celoti povzela novinarka.

Celotno analizo najdemo na  tej povezavi