Evropska Slovenija: Slaba banka postala tajkunska banka?

bankomatRazrešitev mednarodnih strokovnjakov iz uprave DUTB odpira več vprašanj kot daje odgovorov. Vsakomur je sedaj že jasno, da “obglavljenju” niso botrovale previsoke plače. Plače so bile odličen povod in dimna zavesa za prikritje pohlepa in preživetega nagona interesnih skupin, ki nad DUTB niso uspele obvladovati, tako kot obvladujejo politiko, državna podjetja in “mainstream medije”. Nekdanji finančni minister Šušteršič je pred meseci odgovoril na vprašanje zakaj tujci: “zato ker sem iskal strokovnjake, ki jim imena kot so Jamnik, Isajlovič in Zemljarič nič ne pomenijo”. Ki ne bodo iskali pri prej navedenih “nasvete”, temveč bodo imeli dejanske izkušnje in dobre prakse, kako se pristopi k odprodaji slabih naložb in s tem zagotovi čimvečje poplačilo javnih sredstev naloženih v sanacijo bančnega sistema. Pripravljavci zakona in DZ kot zakonodajalec so pri tem popolnoma zavestno podprli dejstvo, da bodo tuji strokovnjaki plačani toliko kot bi bili plačani v tujini in ne toliko kot to omogoča Lahovnikov zakon. Pošteno plačilo skupaj z nagradami za uspešnost namreč zmanjšujejo njihovo “dovzetnost”, da se z morebitnimi “stranskimi” posli integrirajo v slovensko gospodarsko-politično elito, ki jo žal obvladujejo ravno tisti, ki so takšno bančno luknjo tudi povzročili. Lahko bi rekli, da je bil to temelj zakona, saj je bila sanacija bančnega sistema v višini 6 milijard EUR največji poseg v javni denar, torej denar davkoplačevalcev v zgodovini Slovenije.

Neodvisnost, mednarodne reference in samostojnost organov DUTB predstavljajo temelje Zakona o krepitvi stabilnosti bank, ki naj bi preprečil moralni hazard – to je, da dolžniki in bivše uprave bank, ki so jih sanirali davkoplačevalci, vplivajo na reševanje slabih posojil ter so pri tem celo nagrajeni z diskonti na račun davkoplačevalcev. Izvedena bančna sanacija in s tem zajezitev pritoka novih slabih terjatev so bili potrebni temelji za vrnitev k gospodarski rasti. Izvedeni varčevalni ukrepi in sanacija bančnega sistema so torej botrovali povratku k gospodarski rasti in s tem zmanjšanju pribitkov na slovenske obveznice. Vladajoči gospodarsko-politični eliti se je upravičeno oddahnilo – v Slovenijo namreč ni in ne bo prišla trojka in ponovno se bodo delali posli, posli na način, ki jih ta elita nedvomno obvladuje.

DUTB je torej z izvedenimi zamenjavami “odprta za posel”! In kaj lahko pričakujemo, ja verjetno nekaj podobnega kot se to npr. danes dogaja v okviru likvidacije Factor banke, d.d., ko pomemben član vladajoče gospodarske-politične elite preko verige podjetij v lasti sorodnika oz. znancev obvladuje družbo, ki je s pomočjo posojila Factor banke brez lastnih sredstev kupil stavbo, na račun bančnega kredita urejal dokumentacijo. Prišla je kriza in projekt ni več rentabilen. V kolikor bi bilo predmetno posojilo prenešeno na DUTB, bi člana vladajoče gospodarske-politične elite razlastninili, DUTB pa bi preko unovčitve hipotekarnega zavarovanja prevzel projekt in ga nato preko transparentnih postopkov prodal kupcu, ki v nobenem primeru ne bi smel biti povezan z dolžnikom in njegovim pooblaščencem. V nizkem štartu je brežiški medijsko-termalni-marinski tajkun, ki se z vzhodnimi prijatelji dogovarja, da bo svojo 150 milijonsko evrsko luknjo, ki nam jo je naredil, odkupil po diskontni ceni za 30 ali 40 milijonov. Ali pa odvetniški finančno-hobotnični strokovnjak, ki preko posrednikov obvladuje družbo z odlično parcelo v Ljubljani in se nadeja 90 odstotnega popusta pri “prodaji projekta”.

DUTB je sedaj postala “odprta za posel”, za poslovanje in darilo, ki so ga sedanji oblastniki popolnoma zavestno dali “gospodarsko-političnim” elitam. Vse te luknje pa bomo pokrili mi davkoplačevalci, ki že dolgujemo 30 milijard evrov, vsak izmed nas 15.000 evrov. V prihodnje bo DUTB ob upoštevanju “prijateljskih” cenitev in z raznimi strategijami razvoja realizirala “sanacijo” skrbno izbranih tajkunov. Kot mnogokrat, vsi vse vemo, nismo pa pripravljeni narediti nič, da se interesne skupine zaustavijo in se prepreči moralni hazard in posledično bogatenje izbranih gospodarsko-političnih elit, ki so očitno tudi nedotakljive za organe pregona.

Slaba banka, dober posel za tajkunske izbrance. Zgodbice o morali in etiki pa pravljica za lahko noč. Dobro jutro Slovenija!

Društvo Evropska Slovenija, 11. 10. 2015