Blog Pavel: Svobodni trg za električni avto

Vsi vemo, da je bil prvi avtomobil dolgo časa električni. Potem pa je konec 19. stl. postalo cenejše in predvsem močnejše in trajnejše, če si imel v avtu motor z notranjim izgorevanjem. Nekako 125 let je star avto na bencin ali dizel (1890). Še 55 let starejši je električni avto na DC motor ( 1835). Dejstvo je, da je nafta gorivo, ki je še vedno daleč najcenejše glede na volumen in težo po kapaciteti moči. Ali morda kdo ve, da hrvaški dirkač in izumitelj Mate Rimac kot podjetnik uspešno dela svetovno najbolj prestižne in najmočnejše električne avtomobile, kjer posamezni avto stane 1 milijon €?

Državno vodena NASA dejansko v 40 letih ni naredila velikega napredka v vesoljski tehnologiji: tipični državni kolhoz, pa čeprav ameriški: delavci so zaspani, polenjeni in dobro plačani. Največ so naredili v veliki tekmi s SZ, potem pa je razvoj s parimi nesrečami zamrl. Zadnjih 20 let bogataši ( ki želijo imeti kmalu taksi podjetja za obisk vesolja) zbirajo denar za vesoljske nagrade, ki spodbujajo privatna podjetja in znanstvenike k razvoju vesoljskih plovil. Pri tem številna podjetja ( tudi Pipistrel) dosegajo velike tehnološke napredke in korake. Analogno s prostotržnim načinom razvoja vesoljske tehnologije sam ocenjujem, da bo naslednjih 5 let ključnih za konkurenčnost električnega avtomobila pri nakupu. Tu se bo zgodil tak preboj, kot se je leta 1990 zgodil preboj z mobilnimi telefoni, ki so v kot spravili klasično, ožičeno telefonijo. Ocenjujem da bo čez 10 let letno prodano več električnih avtomobilov kot klasičnih. Vsi avtomobilski koncerni že imajo električne prototipe in čakajo na primeren trenutek za množično izdelavo. In upajo, da bo ta prišel čim kasneje. Z njim so povezana vsa delovna mesta mehanikov na vzdrževanju, ker ne bo več menjav olja in rednih servisov, kar pomeni, da bo 80 do 90% le teh izgubilo delo. Tako kot je s prihodom Fordovega avtomobila izginlo veliko poklicev pri izdelavi konjske vprege, kovačev, kočij- nastalo pa na stotine novih poklicev in delovnih mest.

Električni avtomobili so v večini ozirov boljši. Težko je v vsem videti zaroto v smislu filma Kdo je ubil električni avto (Who killed the electric car?), ki pripoveduje o umiku prvih električnih vozil GM z imenom EV in se ves čas naslanja na zaroto politike, naftnega lobija, kartela avtomobilske industrije. Socialisti vidijo povsod zarote. Sprejeti je potrebno dejstvo, da je nafta kot shranjevalnik energije še vedno nekaj 10x boljši kot katerakoli baterija. Tudi to dejstvo, da avtomobilskemu in naftnemu kartelu ni v interesu izdelovati avtomobile, ki skoraj nimajo vzdrževanja in popravil.

Toda, če nek fizik dr. Andrej Detela (IJS) razvije nov 3-f sinhronski motor, tega pa odkupi japonsko podjetje, za katerim se skriva naftni ali avtomobilski koncern z namenom, da te raziskave spravijo v predal, ima ta znanstvenik še vedno možnost nadaljevati razvoj, postati podjetnik, mali podjetnik, širiti znanje naprej. A li se priključiti drugemu podjetju, podjetniku.

Kako prodreti s takim avtomobilom na trg? Indijci in Kitajci so se odločili za nizkocenovno tržno nišo: avtomobilček, ki bo ranga 1.000€ do 5.000€ in s takimi avtomobili bodo osvojili trg mestnih vozil, velemestnih vozil. Kajti velika prednost električnega avtomobila je generatorsko zaviranje oz. vračanje kinetične energije v AKU ( shranjeno električno energijo). Tesla ( podjetje) in Rimac pa za najvišji cenovni rang, prestiž: torej prodor na trg z najdražjimi , najmočnejšimi, najkvalitetnejšimi avtomobili za bogataše. Tako bodo bogataši z nakupi 30% do 50% dražjih avtomobilov financirali razvoj teh avtomobilov. To je tipična , 400 let stara zakonitost (aksiom) svobodnega trga, ki je kloni socialistične države ne poznajo.

Več lahko preberete na blogu Pavel.