B. Štefanič, Družina: Vsiljevanje polemike

Krščevanje otrok je običajno po svetu ter po splošnem ustavnem in mednarodnem pravu samoumevno dopustno dejanje.

V Družini smo nedavno že pisali o nameri sedanje oblasti, da bistveno spremeni zakon, ki ureja področje verske svobode. Pogodba sedanje koalicije, ki se je po petkovem­ kongresu Pozitivne Slovenije in izvolitvi Zorana Jankovića za predsed­nika največje vladne stranke sicer znašla na robu propada, predvideva takšno spreminjanje zakonodaje, ki bi posegla zlasti v model financiranja verskih skupnosti iz javnih sredstev ter izvajanje duhovne oskrbe v državnih ustanovah.

Veliki zombi Tito

A to očitno niso edine spremembe, ki naj bi jih prinesel nov zakon. Kot je znano, je njegov osnutek že pripravljen, a zaradi medresorskega usklajevanja nedostopen, kar pa ne pomeni, da ni mogoče na podlagi različnih »znamenj časov« dovolj utemeljeno ugibati o njegovih usmeritvah.

Eno izmed takih »znamenj« je nedavno podaljšanje seznama registriranih verskih skupnosti. Urad za verske skupnosti je tja vpisal dve novi verski skupnosti, ki slišita na imeni Upasana – sanjava prostost duha, svetovnonazorska kozmološka skupnost in Čezvesoljska zombi cerkev blaženega zvonjenja. Za svojevrsten komentar o obeh je poskrbel novinar Dela Matija Grah, ki je na Slovensko škofovsko konferenco, z očitnim namenom, da bi jo zvlekel v polemiko, naslovil vprašanje o morebitni problematičnosti registracije skupnosti, o katerih pa je že sam ugotovil, da gre v prvem primeru »po imenu sodeč za svetovnonazorsko in ne za versko skupnost, druga pa je najbrž parodija na verske skupnosti«.

Delov novinar je torej v registracijski potezi urada za verske skupnosti prepoznal provokacijsko-parodične prvine, kar pa v objavljenem članku – pričakovano – ni bilo razvidno, saj je prispevek v sodelovanju z vodstvom urada za verske skupnosti sledil dru­gi logiki: kazanju na domnevne sla­bosti veljavne zakonodaje, ki naj bi omogočala registracijo verskih skupnosti brez stvarnih prvin religij­skosti. Sporočilo je znova jasno: veljavni zakon je slab, zato mora v koš za smeti …

Če si na tem mestu tudi sami dovolimo malce ironičen namig: urad za verske skupnosti bi morda le lahko za­vrnil registracijo denimo »zombij­ske cerkve«. Ta namreč med svoje »sve­te praznike« umešča tudi 9. in 25. maj. Praznovanje prvega poteka denimo tako, da se na njegov predve­čer »ljudje zbirajo, na vrhovih gora med gorečimi grmi, ki s svojo nebeško svetlobo oznanjajo prisotnost svetega duha v podobi velikega zombija Tita. /…/ Največ takih ognjenih grmov se pojavi na sveti gori Sabotin, kamor zavistno gledajo verniki, gnostiki s sosednje gore, ki jo po nemarnem imenujejo Sveta Gora.« 25. maja pa se verniki te skupnosti »spominjamo velikega zombija Tita, ki je na ta dan vstal v čezvesolje«.

Po veljavnem zakonu ni dovoljeno registrirati verske skupnosti, za katero pristojni organ ugotovi, da denimo spodbuja k razpihovanju narodnega, rasnega, verskega ali drugega sovraštva in nestrpnosti oziroma k nasilju ali vojni. Poveličevanje Tita bi lahko v duhu znane odločbe ustavnega so­dišča lahko razumeli kot takšno razpihovanje. Tudi za ta primer lahko, kot za »oživljeni« napis v čast dosmrtnemu šefu nedemokratičnega in totalitarnega režima na Sabotinu, uporabimo besede iz izjave goriških razumnikov: gre za povzdigovanje diktatorja, čigar režim je pri številnih sodržavljanih povzročil strahovito trpljenje, in tako za obliko simbolnega nasilja in ustrahovanja tistih, ki so trpeli zaradi komunističnega terorja.

Krščevanje otrok

S tokom politične vneme pri posegih na področje verske svobode pa skušajo zaplavati tudi tisti, ki se že dalj časa zaletavajo v katoliško Cerkev in jo skušajo s pomočjo oblastnih vzvo­dov omejiti v svobodi njenega delovanja. V ta okvir moramo umestiti ponovljeno pobudo t. i. koalici­je za ločitev države od Cerkve za prepoved krščevanja otrok, češ da je protiustavna. Kršila naj bi 41. člen ustave, ki ureja področje svobode vesti in pravi: Izpovedovanje vere in drugih opredelitev v zasebnem in javnem življenju je svobodno. Nihče se ni dolžan opredeliti glede svojega verskega ali drugega prepričanja. Starši imajo pravico, da v skladu s svojim prepričanjem zagotavljajo svojim otrokom versko in moralno vzgojo. Usmerjanje otrok glede verske in moralne vzgoje mora biti v skladu z otrokovo starostjo in zrelostjo ter z njegovo svobodo vesti, verske in druge opredelitve ali prepričanja.

O verski vzgoji otrok pa govori tu­di veljavni zakon o verski svobodi, ki v 10. členu določa, da imajo starši pravico, da vzgajajo svoje otroke v skladu s svojim verskim prepričanjem, pri čemer morajo spoštovati njihovo telesno in duševno nedotakljivost. Otrok, ki je dopolnil 15 let, pa ima po zakonu pravico, da sam sprejema odločitve, povezane z versko svobodo. Pobudo za prepoved krsta otrok, češ da krši njihovo svobodo vesti, je torej nujno treba razumeti tudi kot pobudo za spremembo zakona o verski svobodi.

Več lahko preberete v Družini.